Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Aandacht

Je bent schoolleider en je realiseert je vaak genoeg dat leidinggeven een vak is. Misschien wel een vak apart. Een vak dat veel schoolleiders zich eigen maken met een vleugje scholing, maar vooral door in de praktijk een aantal keren te vallen en weer op te staan. Ik hoor weleens als definitie voor een succesvolle schoolleider dat zo iemand één keer vaker is opgestaan dan dat hij gevallen is. 
Het is een mooi en leerzaam vak, maar ook een vak dat veel van je kan vragen. Want geen één dag binnen je school zal hetzelfde zijn. Waar kan je tegenaan lopen als schoolleider?  Waar leg je de focus? En wat moet je vooral niet vergeten?

Iedereen kan leren leidinggeven, maar het belangrijkste is dat je plezier hebt in het leidinggeven en dit plezier weet vast te houden.  In mijn blogs pak ik regelmatig een onderwerp bij de kop dat relevant is voor schoolleiders. Vandaag is dat het begrip ¨Aandacht”
In mijn beleving is aandacht een onmisbare factor voor jou als schoolleider om in je repertoire te hebben. Hieronder lees je er meer over

Wat is aandacht?

Wat is aandacht nou eigenlijk? En waaraan besteed jij als schoolleider je aandacht?
In eerste instantie gaat veel van je aandacht uit naar heel veel zaken die op je pad komen. Telefoon, e-mails maken en beantwoorden, ouders en leerlingen te woord staan en nog meer van dat soort zaken. Veel aandacht gaat vaak zitten in zaken die er eigenlijk niet zo toe doen.
Een relatie opbouwen met je mensen is een absolute voorwaarde. Iedere schoolleider weet dat iedereen die iets gedaan wil krijgen jou weet te vinden. Ook alles wat nog gedaan moet worden, zal de eigenschap hebben zich op jouw bureau te verzamelen. Al snel lijkt het of jij alles moet doen wat gedaan moet worden.

Gevaar ligt op de loer

Als schoolleider zul je van hot naar her springen, van het ene vraagstuk naar het volgende issue. Je zult het gevoel krijgen steeds weer ergens op te moeten reageren. Je gaat een doorlopend appèl voelen en je eigen to-do-lijstje zal op sommige dagen onaangeraakt blijven. Je zult je gaan voelen als een hamster in een tredmolentje: steeds harder moeten lopen om op dezelfde plaats te kunnen blijven. Echte hardlopers vinden dat overigens heerlijk en voelen zich in deze situatie als een vis in het water.

Maar wees je wel bewust van een gevaar dat op de loer ligt als je op deze manier te werk gaat. Er bestaat een gevaar dat je je verliest in details en ‘brandjes blussen’. Ik heb dat eerder al eens omschreven als “De waan van de dag”. In die drukte kun je uit het oog verliezen waar het uiteindelijk om gaat in het onderwijs: zorgen voor het best mogelijke onderwijs voor de leerlingen. Zorg ervoor dat jouw team én jijzelf de focus op de bedoeling houden: het leren en ontwikkelen van de leerlingen.

Alles wat je aandacht geeft groeit

Toch zul je merken dat er mensen zijn die zaken zomaar op jouw bordje leggen. Er zijn nu eenmaal taken en zaken waarvan niemand zich eigenaar voelt en die de eigenschap hebben om zich in jouw kantoor of vlak daar in de omgeving te verzamelen. Jouw kantoor is dan vergelijkbaar met een afvoerputje: het laagste punt waar alle prut naartoe stroomt. Ruim vooral je eigen prut op. Heb aandacht voor en regel je eigen zaken. En besteed minstens zoveel tijd om de troep van anderen bij de rechtmatige eigenaar terug te leggen. Elke keer dat jij de troep van een ander opruimt, nodig je de ander uit om het op jouw drempel te blijven leggen.

Aandacht bestaat vooral uit empathisch zijn. Besteed werkelijke aandacht aan je leraren en faciliteer ze waar mogelijk. En neem afscheid van het idee dat je het daarmee eenieder naar de zin maakt. Het gaat uiteindelijk om het leren en ontwikkelen van de leerlingen. Dat betekent soms impopulaire maatregelen, twijfelachtige besluiten en niet goed doordachte beslissingen in soms twijfelachtige  situaties. Het zij zo. Gebruik gezond verstand, neem besluiten en accepteer de consequenties. Pak vooral je leiderschap en laat niet met je sollen. Gedoseerde aandacht voor iedereen die het nodig heeft. Het gezegde “Alles wat je aandacht geeft groeit” is er natuurlijk niet voor niks.

Jouw rol

Als schoolleider zou je eigenlijk 75% van je tijd aandacht moeten hebben voor de mensen in je school. Leraren, leerlingen en iedereen die daar bij hoort. Driekwart van je beschikbare tijd zou moeten bestaan uit direct en indirect contact met de mensen. Loop rond, maak praatjes, leg je oor te luister en ga veel de groepen in. Laat weten waar je bent en wat je doet als je een dag of langer niet aanwezig bent. Wees daar transparant in want dat zorgt voor rust en vertrouwen

Wil jij eens sparren over waar jouw aandacht heen gaat? Klik dan op de button hieronder en we maken snel een afspraak!

GRATIS
Checklist Persoonlijk Leiderschap

Wie ben je? Waartoe ben je op aarde? Welke overtuigingen heb je over het leven? Wat wil je bereiken? Wat wil je toevoegen als schoolleider? Allemaal vragen die je voor jezelf dient te beantwoorden en waarvoor je de weg naar binnen zult moeten maken. De weg naar Persoonlijk Leiderschap begint bij jezelf, bij het beantwoorden van dit soort vragen. Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Het is ook jouw eigen weg. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst. Je houdt anderen en jezelf een spiegel voor, laat zien hoe het moet en ontwikkelt jezelf als voorbeeld en instrument van verandering vanuit een sterke persoonlijke visie, moed, durf en innerlijke kracht. Op die manier werkt leiderschap van binnen naar buiten. Je hebt impact, niet vanuit gezag, maar vanuit authenticiteit, betrokkenheid en persoonlijk leiderschap.