Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Verbinding maken met je team

In dit blog ´Verbinding maken met je team´ laat ik je een aantal eenvoudig toepasbare tips zien om meer en beter de verbinding aan te gaan met je team als basisschooldirecteur.
Vooral tijdens de eerste Coronagolf begin dit jaar kreeg ik vragen over hoe je als basisschooldirecteur de verbinding houdt met je team als al je leraren thuis aan het werk zijn. Daar heb ik heel wat telefoontjes over gepleegd.
Nu in ieder geval de scholen weer volop in bedrijf zijn merk ik dat veel schoolleiders nog met deze vraag rondlopen en er eigenlijk ook geen afdoende antwoord op weten. Vandaar dit blog waarvan ik hoop dat het jou als basisschooldirecteur kan helpen.

1. Wees zichtbaar

Ik ken nogal wat basisschool directeuren die moeite hebben om dagelijks zichtbaar aanwezig te zijn in hun team. Dat kun je wijten aan de aard en inhoud van het werk van de directeur maar dat is niet echt een verklaring. Misschien is je team groter geworden of ben je directeur op meerdere scholen, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Toch is het voor je team belangrijk dat je aanwezig en zichtbaar bent.  De uitspraak: ‘Mijn deur staat altijd voor je open’ is niet genoeg. Bovendien is het lastig om dat waar te maken. Ook in jouw agenda zullen regelmatig overlegmomenten staan en dan gaat de deur dicht. Of je overleg is niet op jouw school maar elders. En net op dat moment heeft een leraar jou nodig. Wat dan?

Wat ik zelf veel doe als ik op school ben is met enige regelmaat mijn werk onderbreken. In zo’n kleine pauze maak ik een rondje door de school. De ene keer het ene deel van de school, een volgende pauze het andere deel. Ik zie dan steeds een aantal groepen aan het werk met hun leraar. Ik merk zaken op en krijg een indruk van de sfeer in een groep. Heel nuttige informatie.
Ook maak ik een praatje met een leerling die ik in de gang tegenkom. Dat waarderen de kinderen enorm en het zorgt ook voor verbinding met de kinderen.

Wat ook helpt om zichtbaar te zijn is of ’s morgens of ’s middags buiten te zijn tijdens de breng- en haalmomenten van de kinderen. Maak dan eens een praatje met ouders. Ook zij kunnen je veel vertellen over bijvoorbeeld de sfeer in de groep. Communiceer dit dan ook met je leraren. Zij willen graag weten wat de ouders vinden en denken.
Uiteindelijk bepaal je zelf hoe lang dit allemaal duurt en hoeveel kleine pauzes jij jezelf gunt gedurende de dag. Maak hier gebruik van.

Vergroot de betrokkenheid van je team

Vergroot de betrokkenheid door bijvoorbeeld in vergaderingen niet alleen maar informatie te zenden. Laat ook eens ruimte aan je leraren om inbreng te hebben. Misschien denk je nu “wat een open deur” maar je zult verbaasd staan hoe weinig dit gebeurt. Geef niet alleen informatie maar gebruik ook eens een werkvorm om een overleg situatie wat meer tweerichtingsverkeer te laten zijn. Je zult merken dat dit de betrokkenheid op inhoud vergroot.

Daarnaast creëer je door op deze manier te werken veel eenvoudiger draagvlak. Ook raakt je team betrokken bij wat jou als directeur bezighoudt en waar je mee bezig bent. Dit werkt namelijk 2 kanten op: Je betrekt het team bij wat jou bezighoudt, wat jouw doelen, dilemma’s en overwegingen zijn en je bent oprecht geïnteresseerd in hetgeen hen bezighoudt. Door vragen te blijven stellen, meningen te laten ventileren en te laten zien dat hun inbreng er écht toe doet zal je je verbazen over de energie die dan loskomt in je team.

Maak van heldere communicatie een punt

Ik zeg altijd “communiceren doe je met zijn tweeën”. Daarmee geef ik aan dat ik belang hecht aan de inbreng van mijn gesprekspartner. Voor jou als basisschooldirecteur is helder communiceren ook uitermate belangrijk. Hoe betrek jij je leraren bij wat er speelt in de school en de omgeving er van. Wat er speelt op bestuursniveau of onder ouders? Heb je het daar überhaupt weleens over met je leraren? En hoe doe je dat dan?

Het helpt enorm door in de communicatie helder je visie op het gespreksonderwerp weer te geven. Of het nu gaat over iets uit de actualiteit of je hebt een gesprek met je team over een verandering: geef ook jouw visie op het punt. Luister ook oprecht naar de inbreng van je leraren. Geef aan welke overwegingen je hebt, welke keuzes er zijn of waren en waarom je ergens voor gekozen hebt. Als de gemaakte keuze gevolgen heeft voor de school of voor de leraren geef dan oprecht de mogelijke consequenties aan.

Wees hier gewoon eerlijk en transparant over, dat zullen je leraren alleen maar waarderen. Door dit consequent te doen versterk je het begrip en vertrouwen binnen het team, ben je duidelijk in je verwachtingen en vergroot je de betrokkenheid en het eigenaarschap van je teamleden.

Weerstand is voorwaarde voor acceptatie

Weerstand wordt door menig basisschooldirecteur vaak als “lastig” ervaren, maar in feite is weerstand heel natuurlijk en een teken van grote betrokkenheid. Daar kun je als directeur dan ook gebruik van maken. Benoem het gewoon en nodig degene die het zegt uit om te praten. Je kunt proberen om weerstand, als een strandbal onder water te drukken en niet meer te horen. Dan hoef je er niets mee… maar het onderdrukken van weerstand kost enorm veel energie.

En wat gebeurt er als je de druk even laat vieren, dan vliegt de strandbal van weerstand je met grote kracht om je oren! Dat kan de bedoeling niet zijn… Hoe lastig je het ook kan vinden, maak weerstand bespreekbaar! Ben je ervan bewust dat weerstandsenergie al kan gaan stromen als je leraar al denkt dat zijn/haar behoeften niet goed vervuld gaan worden. In de praktijk hoeft er dan nog helemaal niets aan de hand te zijn.

Door het bespreekbaar te maken erken je ook de argumenten van de ander. Dat is weer goed voor de betrokkenheid. En je erkent de ander in zijn zijn. Je neemt hem of haar serieus. Prima voor de samenwerking.
Vaak ligt er onder de weerstand die iemand laat zien of horen een diepere behoefte of vraag. Sta je daar voldoende bij stil? Realiseer je jezelf dit weleens?Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipis cin elit. Nunc purus libero, interdum sed blandit acp retium facilisis turpis. Donec dictum neque veloran tristique egestas nulla mollis dui lorem dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipis cin elit.

Gebruik de meningen van je leraren

Om de verbinding en betrokkenheid van je leraren te behouden is het belangrijk dat hun bijdrage er ook écht toe doet. Gebruik hun mening dus ook om je plan of plannen te verfijnen, zodat het breed gedragen wordt. Hoe groter de inbreng van je team, hoe groter de intrinsieke motivatie om doelen ook daadwerkelijk te behalen. Het zijn dan namelijk niet meer (alleen) jouw doelen, of die van de organisatie, maar door hun inbreng zijn er al wat beren van de weg gehaald en zijn het ook hun eigen doelen geworden.

6. Maak een punt van werkplezier

Maak een punt van werkplezier. Dat kan op allerlei manieren: door leuke werkvormen tijdens overlegmomenten bijvoorbeeld, op de werkvloer door een leuke of gekke challenge die past bij je gezamenlijke doelstelling of door leuke (teambuildings)activiteiten te organiseren buiten het werk om. Samen lachen en plezier hebben versterkt de onderlinge band enorm, en lachen is nog gezond ook!
Je zult zien dat wanneer je echt bezig gaat met het werkplezier van jezelf en van je leraren, de betrokkenheid en de verbinding met je leraren groeit. Dit hoeft echt niet zo ingewikkeld of kostbaar te zijn. Laat je creatieve brein eens werken en maak er wat moois van voor je leraren. Zij verdienen het, maar jij zeker ook. Want ik gun je een geweldige verbinding met jouw team!

Ik adviseer je om gewoon 1 van de bovenstaande punten in jouw praktijk uit te proberen. Ga gewoon aan de slag en kijk eens wat er gebeurt!

Zou je geholpen zijn met een Zoomconsult? Dat kan. Anderhalf uur, 1 op 1.
Ik luister naar jouw probleem en met mijn rugzak van 38 jaar onderwijs- en directie ervaring durf ik wel te garanderen dat ik met inzichten en praktische tips kom, waarmee jij volgende week verder kan.