Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Logo renerensen.nl
Ben jij je bewust van het belang van je mindset voor de resultaten die je bereikt? Ook voor schoolleiders is een goede mindset uitermate belangrijk. In dit blog ga ik hier dieper op in.

Het belang van een goede mindset voor een schoolleider

31 augustus 2020

Waarom is de ene schoolleider nu succesvoller dan de andere? Een van de factoren die daarin een rol spelen is de mindset die je hebt als schoolleider. Je eigen mindset is een krachtig instrument om wel of niet succesvol te zijn. Misschien heb je dat zelf ook al eens ervaren? Heb je weleens gedacht dat je iets niet kan? Werd dit toen ook bekrachtigd en zat het je in de weg? “Ik kan die tenniswedstrijd nooit winnen want mijn tegenstander is zo goed” Als je met deze mindset de wedstrijd ingaat zul je deze nooit winnen. De betekenis van jouw mindset is enorm belangrijk!

Werkdruk is een bekend fenomeen in het onderwijs. Werkdruk is voor iedereen anders. Hoe zit het met jouw werkdruk? In dit blog ga ik dieper in op jouw waan van de dag

Jouw Waan van de Dag

31 augustus 2020

Jij bent directeur van een basisschool. Je hebt het druk en je wilt de “waan van de dag” de baas worden. Eigenlijk wil je ook dat je impact als leidinggevende groter wordt. Je wilt in beweging komen en je wilt groeien. Want de gevolgen van die beweging en groei zijn dat je blijer bent. Dat je het gevoel hebt dat je weer écht aan het stuur zit. De 7 tips die ik je in dit blog geef helpen jou en je school om beter te worden.

Schoolleiders zijn vaak slechte leiders. Daarentegen zijn ze wel goed in het managen. Waarom is dat zo en hoe wordt er over gedacht? IN dit blog ga ik in op het verschil tussen managen en leiden.

Waarom schoolleiders slechte leiders zijn(maar wel goede managers)

31 augustus 2020

In een eerder artikel heb ik al eens stil gestaan het leiderschap in het onderwijs. Daarin heb ik ook de conclusie getrokken dat het lastig is om goed leiding te geven aan een school. Even los van de vraag wat dan goed is. Waarom is dat nou zo? En wat is de rol van de schoolleider in dit proces? In dat artikel gaf ik duidelijk aan dat de rol van de schoolleider essentieel is in het succes van de school. Waarom zijn veel schoolleiders slechte leiders?

Hoe zit het met jouw ambitie als schoolleider?Heb jij helder voor ogen wat je nog wilt bereiken in je leven? Zowel persoonlijk als met je school? In dit blog ga ik in op het hebben van ambities.

De ambitie van een schoolleider

31 augustus 2020

Zelf wist ik al heel jong wat ik wilde worden. Eerst was ik helemaal gefascineerd door bussen en wilde ik buschauffeur worden. Dit werd vast ingegeven door het feit dat ik bijna ieder weekend met mijn ouders met de bus naar Nijmegen ging. Naar mijn opa en oma.
Wat later is mijn fascinatie voor het onderwijs ontstaan en wilde ik meester worden. Deze drang was zo sterk dat ik zelfs na de lagere school naar de HAVO ben gegaan en niet naar het VWO zoals mijn schooladvies was.

Voor jou als schoolleider is het van belang om in ontwikkeling te blijven. Niet alleen op je vakgebied maar ook kijkend naar je persoonlijk leiderschap. In dit blog geef ik je 3redenen.

3 redenen om je als schoolleider te blijven ontwikkelen

31 augustus 2020

Als klein kind was het heel normaal dat je steeds aan het leren was. Je leerde zitten, liggen, huilen, praten, fietsen, lopen en nog veel meer dingen. Hiervoor ging je niet naar een cursus of naar school. Je leerde met vallen en opstaan. Soms letterlijk. Je ervaring maakte je iedere keer een stukje beter. Als je eenmaal volwassen bent heb je al heel wat schooluren achter de rug. En dan ga je werken. Soms ga je dan nog weleens naar een training of een cursus. Zo af en toe. Misschien één keer per jaar. Als het meezit is zo´n training een inspiratie. Het is in ieder geval vaak wel lekker om even van school weg te zijn. In dit blog geef ik je 3 redenen waarom in ontwikkeling blijven als schoolleider van belang is.

Als schoolleider ben je vaak bezig met het blussen van allerlei brandjes. Dat moet je niet willen.In dit blog beschrijf ik hoe je vanuit visie en doelen beter je tijd kunt benutten

De schoolleider als brandweerman

31 augustus 2020

Ook voor jou als schoolleider gaat veel tijd(en energie) zitten in allerlei urgente en niet zo relevante zaken. Omdat het urgent is zijn we geneigd om hier veel tijd aan te besteden en ook om onmiddellijk in actie te komen. Je bent dan veel bezig met het blussen van brandjes. Je bent dan als schoolleider brandweerman! Herken je dit? Ziet jouw werkdag er in grote lijnen ook zo uit?

Hoge werkdruk is voor jou als schoolleider niet onbekend

De Waan van de Dag

31 augustus 2020

Ik mag zeggen dat ik de nodige kennis heb over wat “de waan van de dag” wordt genoemd. Ik deel deze kennis graag met jou en ook in dit blog geef ik je weer tips hoe jij als schoolleider het beste om kunt gaan met de waan van de dag. Of anders gezegd:  hoe overleef ik de waan van de dag?
En ook al weet ik zo veel van deze waan van de dag. Het gebeurt mij zo af en toe ook nog weleens hoor. Dat ik er toch weer intrap….

De Waan van de Dag kan soms erg hardnekking zijn. OOk jij als schoolleider hebt er regelmatig last van. In dit blog geef ik je 7 tips om de Waan van de Dag aan te pakken.

7 Tips om de Waan van de Dag de baas te worden

31 augustus 2020

Je bent schoolleider en je ervaart bijna dagelijks de “waan van de dag” in je werk. Je wilt meer grip op jouw dag en je wilt minder geleefd worden. Als het even kan wil je helemaal afscheid nemen van de waan van de dag. Je wilt zelf de regie pakken en zelf bepalen hoe jouw dag er uit ziet. Dat betekent dan meteen iets voor jou zelf. Voor je gedrag en voor bepaalde gedragspatronen. Met deze 7 tips kun jij eenvoudig de waan van de dag de baas worden