Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Ben jij de visie van de school?

Een vitale, gedeelde visie kan echt het verschil maken in een school. Maar een visie die in school uiteindelijk niet tot gedrag gericht op het realiseren ervan leidt is een dode letter, mist het vitale element. Mandela zei daar eens over: `actie zonder visie is slechts tijdverspilling, visie zonder actie is vooral dagdromen, visie met actie verandert de wereld`. Het gaat er om dat de mensen het handelen op de visie gaan richten, zo de visie leven inblazen, tot vitale visie maken.

Wat is er nodig?

Zeker in tijden van verandering is de school aangewezen op een funderende overtuiging om het gedrag van de teamleden te stimuleren in een nieuwe richting. Maar….de werkzaamheid ervan is sterk afhankelijk van de schoolleider. Hij/zij moet niet alleen volledig achter de visie staan, hij moet de visie schragen en dagelijks uitdragen. Het is geen activiteit die je jaarlijks even afvinkt op een checklist voor leidinggevenden. Excellente schoolleiders hebben oog voor de krachtbron die een vitale, gedeelde visie in de school kan zijn en dat is in hun handelen herkenbaar:

Wat doet de schoolleider?

·        Hij verwoordt dagelijks de visie en de waarden van de school op een                             uitdagende en toegankelijke wijze. Hij spreekt vaak over wat belangrijk en                   minder belangrijk is.

·        Hij bevordert een “samen kunnen we het”-gevoel in de school. Hij                                   stimuleert optimisme over de toekomst en het realiseren van de visie.

·        Hij organiseert een permanente dialoog in de school over de vertaling van de             visie in handelen: Een school in het centrum van het land stelt zich daartoe                 regelmatig de vraag: ”Wat voor team willen we zijn?”. Het team vertaalt dat in             5 concrete gedragskenmerken en bespreekt periodiek hoe die zich                               ontwikkelen. Een ander team rondt dagelijks samen de dag af met de vraag:               “Hoe liep het, wat kan morgen beter?“

·        Hij leeft de visie in zijn gedrag voor. Het werkt dan door via de lijn voordoen-               nadoen, maar wekt ook het gevoel in de school dat de visie er echt toe doet.               Wat sterk geformuleerd: de schoolleider leidt geen school, maar leidt een                    visie. De excellente schoolleider laat niet alleen horen maar ook zien wat hij                van belang vindt.

Een bij het onderzoek betrokken schoolleider, die voor het interview zijn school even liet zien, groette elke leerling die op de gang aan het werk was bij naam en vroeg kort even iets over het werk of over thuis. Heel natuurlijk en vanzelfsprekend, maar met een hoge signaalwaarde: “Zo gaan wij hier met elkaar om.” Een excellente schoolleider in Overijssel bezoekt wekelijks een klas. Niet om de leraar te beoordelen, maar om met een deel van de leerlingen met een nieuwe methodiek of een nieuw instrument te experimenteren.

De kern:

Tot de kern teruggebracht:

de excellente schoolleider

is

de moeder van de actie

en

de hoeder van de visie.