Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Coachend leidinggeven

Leraren hebben behoefte aan een schoolleider met coachende capaciteiten. Door zijn leraren op een goede manier te coachen kan een schoolleider veel makkelijker de doelen in het kader van persoonlijke ontwikkeling in relatie tot schoolontwikkeling realiseren. 

Talentontwikkeling

Coaching is voor mij het stimuleren van bestaande vaardigheden en het ‘aanmoedigen’ van de ontwikkeling van nieuwe kwaliteiten. Niet door eigen kennis over te dragen, maar door het leerproces van de gecoachte te stimuleren en te laten ontstaan. Veel leraren geven aan dat ze coaching belangrijk vinden. En dan zijn het niet alleen de jongere leraren die dat aangeven.

Naarmate de leeftijd van leidinggevenden toeneemt, nemen volgens eigen zeggen ook de coachende kwaliteiten toe. De beleving van de capaciteiten van een coachend leidinggevende verschillen nogal tussen leraren en leidinggevenden. Hoewel 91 procent van de leidinggevenden zegt te beschikken over coachende eigenschappen, vindt slechts 53 procent van de leraren dat zij een coachende leidinggevende hebben. Zij beoordelen de coachende eigenschappen van hun leidinggevenden met een 6+.

Coachen

Coaching heeft te maken met sport-overstijgende thema’s als durf, leiderschap, samenwerken en je kwetsbaar op stellen. Als je als coach beter wil worden moet je je af en toe kwetsbaar durven opstellen. Kritisch zijn naar jezelf is voor een goede coach een onmisbare kwaliteit. Vraag je leraren om kritiek en bedank ze daarvoor. In het Nederlandse onderwijs zeggen we vaak alleen iets over de dingen die fout gaan. Dit is negatieve coaching. Geef vaker een compliment. De drempel wordt dan automatisch lager om kritiek te geven. Je kunt er altijd iets mee als je jezelf als coach wilt verbeteren.”

Hier kan een coachende leidinggevende veel van leren. Het leiden van een team is een verantwoordelijke taak. Het creëren van een eenheid en het verbeteren van de prestaties en de resultaten zijn zeer belangrijk. Hier komen verschillende zaken bij kijken. Hier volgen en paar ‘lessen’.

5 vuistregels

Ontwikkel een persoonlijke stijl in coaching
Het is zeer belangrijk voor de leraren om als leidinggevende te laten zien wat je wilt. Waar wil je met deze mensen naartoe? Welke doelen stel je vast? En hoe bereiken we die? Het team moet in jou en de vooropgestelde doelen geloven. Je moet ze enthousiast maken om samen een doel te bereiken waarin jij als coach de leider bent.

Investeer in relaties
Een team creëren is zeer belangrijk. Investeer daarom in relaties met de groep maar ook met de mensen onderling. Sterke relaties binnen een groep heeft als resultaat dat ze voor elkaar willen vechten en daardoor samen meer kunnen bereiken.

Plan ambitieuze doelstellingen
Plan ambitieuze doelstellingen in samenwerking met de leraren. Zoals al gezegd is het plannen van ambitieuze doelstellingen een van de belangrijke stappen binnen dit proces. Zorg wel dat je dit doet in samenwerking met de leraren zodat ook iedereen erin gelooft en ziet dat het doel haalbaar is.

Breng het coachingstraject op gang
Zorg dat alles op gang komt. Zorg dat de leraren gaan samenwerken om hun doelen te bereiken. Zorg dat alles wat je vooropstelt ook uitvoerbaar is, dus kortom realiseerbare doelen!

Zorg voor feedback en leermogelijkheden
Na het gehele proces is het tijd voor feedback. Welke doelen hebben we wel gehaald en welke niet. Waarom hebben we die niet gehaald en wat hebben we hiervan geleerd. Hierdoor weet je voor de volgende keer wat wel en wat niet te doen.

Tenslotte

Coachend leidinggeven is gericht op het goed presteren én leren van leraren. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Het kan een heel geworstel zijn om je leraren zo motiverend aan te sturen. Toch is het dé manier, nu en in de toekomst! Uiteindelijk is coachend leidinggeven leuker voor je medewerkers én voor jezelf.

Doelgericht, krachtig en effectief: zo is deze manier van leidinggeven te kenmerken. Dat komt omdat je vooral resultaatgericht bezig bent als leidinggevende. Ook vergroot je de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van leraren, door gesprekken met ze te voeren. Samen stel je doelen op en geef je feedback op de resultaten die leraren behalen. Logischerwijs vergroot je hiermee de zelfstandigheid van leraren

.
Ga maar eens na wat voor verandering dit kan betekenen voor je school.

Wil jij met mij in gesprek over de mogelijkheden om coachend leiding te geven? Klik dan op onderstaande button en maak een afspraak.