Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

De schoolleider als brandweerman

Ook voor jou als schoolleider gaat veel tijd(en energie) zitten in allerlei urgente en niet zo relevante zaken. Omdat het urgent is zijn we geneigd om hier veel tijd aan te besteden en ook om onmiddellijk in actie te komen. Je bent dan veel bezig met het blussen van brandjes. Je bent dan als schoolleider brandweerman!

Herken je dit? Ziet jouw werkdag er in grote lijnen ook zo uit?

Covey

Ongetwijfeld ben jij op de hoogte van het kwadrant wat Stephen Covey ons heeft aangereikt:

  Belangrijk                          Niet belangrijk

Urgent                            kwadrant 1                             kwadrant 3

 

Niet urgent                   kwadrant 2                             kwadrant 4

Stephen Covey, 7 habits of highly effective people

Voor jou als schoolleider zou de meeste tijd moeten gaan naar activiteiten in het tweede kwadrant. Dus je zou je vooral bezig moeten houden met belangrijke, niet urgente zaken. Voor jou zijn dat bijvoorbeeld het onderzoeken van nieuwe kansen voor je school, welke richting kies je als het gaat om doorontwikkeling? Het voorbereiden van nieuwe activiteiten en het onderhouden van contacten met mensen over bovenstaande zaken.

Jouw praktijk

Helaas is ook jouw praktijk vaak weerbarstig en is de verleiding groot om vooral bezig te zijn met het blussen van brandjes en daarmee de waan van de dag te laten overheersen. Je bent dus vaak bezig met de urgente kwesties die er op je pad komen gedurende de dag. Wellicht ben jij als schoolleider ook een kei in het brandjes blussen. Weet je dat we er zelfs voor worden beloond? Want als jij blust ben jij voor even de held. Ben jij juist degene die het groter worden van de brand heeft voorkomen.

Helemaal super is dat maar helaas wordt het vaak niet als zodanig onderkend en al helemaal niet beloond. Dus we houden de brandjes (of de waan van de dag) met zijn allen graag in stand want dan krijg je immers zo af en toe nog eens een compliment. Dit is vaak een extra obstakel om je als schoolleider vooral op kwadrant 2 zaken te richten

Tijd

Iedereen heeft evenveel tijd. Iedereen heeft dezelfde 24 uur in een dag zitten. Waarom bereikt de ene schoolleider dan zoveel meer dan de andere? Dat heeft te maken met keuze. Waar besteedt jij je tijd aan? Jij hebt daarin echt een keuze als schoolleider. Als je vooral aan het blussen bent is er weinig tijd om te zaaien en te bemesten. De zaken waarmee jij als schoolleider écht het verschil kunt maken en de meeste waarde aan je school kan toevoegen komen vaak op de lange baan. Dit staat jouw impact en je succes in de weg.

Vraag jij jezelf ook regelmatig af waarom je er dan toch weer intrapt? Waarom veel van je tijd gaat zitten in die waan van de dag? De verleiding is ook moeilijk te weerstaan. En verleid worden we als schoolleider maar al te vaak: door mensen, door vragen van mensen, door onze telefoon, onze e-mails enzovoorts. Een weet je; vaak voelen we ons best gevleid als we ergens voor gevraagd worden.

Visie en doelen

Naast deze zaken die echt afleiden kan het ook zijn dat je samen met je team geen heldere visie en doelen hebt. Dan is het enorm lastig afwegen welke zaken nu wel of niet bijdragen aan die doelen of de visie. Juist als schoolleider heb je richting en doelen nodig om gefundeerde keuzes te kunnen maken. Daarnaast is het belangrijk om doorlopend te meten en te weten hoe jullie er als school voorstaan. Het kan ook zij n dat de visie en de doelen er wel zijn maar dat deze onvoldoende leven binnen je team.

Dan worden ze niet genoeg doorleefd en al helemaal niet als richtinggevend ervaren. En hoe vaak kom ik het in mijn praktijk niet tegen dat er alleen aan het einde van een bepaalde periode even wordt stil gestaan bij de doelen en de visie? Dit heeft te weinig effect. Dat heeft dan ook niets met richting te maken. Je kunt niet bijsturen en ook geen  tussentijdse successen vieren.

Neem eens afstand

Hoe vaak neem jij als schoolleider de tijd om eens “op een heuvel te gaan staan?” Oftewel; hoe vaak sta jij als schoolleider bewust even stil om eens goed en rustig om je heen te kijken? Om het geheel te overzien. Wat doen we? Is dat het goede? Wat komt er op ons als school af? Waar en hoe moeten we bijsturen? Stap dus regelmatig even uit jouw waan van de dag om je te bezinnen en goed te kijken. Naar jouw rol in het proces maar vooral om goed te kijken, te luisteren en vervolgens in actie te komen.

Wat gooit er bij jou allemaal roet in het eten om jouw tijd te besteden aan de voor jou meest waardevolle zaken? Waarschijnlijk kun je zo een paar van die dingen opnoemen. Pak anders het kwadrant van Covey er nog eens bij en vul deze eens in met die zaken waar je bijvoorbeeld de afgelopen twee weken mee bezig bent geweest. Hoe staat het na invulling met kwadrant 2?

Wat kun je zelf doen?

·        Stop met hard rond rennen en druk bezig zijn. Pak eens je momenten om stil             te staan en de wereld rondom je te overzien. Ga eens per week op die                           spreekwoordelijke heuvel staan. Plan het bewust in als het je anders niet lukt.

·        Heb je een visie en heldere doelen? Niet? Zorg dan dat deze er eerst komen.               Doe dit samen met je leraren. Dan worden doelen en visie meteen van jullie                 allemaal. Zijn de doelen en de visie er wel? Check dan eens bij je team of ze               wel echt leven en echt van het hele team zijn. Investeer er anders in om dit                 alsnog voor elkaar te krijgen. Ik help je graag bij dit proces!

·        Ik ben voorstander van meten. Meten is weten. Ook voor jou als schoolleider.             Door te meten kun je tijdig bijsturen en steeds verbeteren. Je kunt successen           signaleren en vieren. Dat is dan weer goed voor de energie en de motivatie.                 Uitgangspunt zijn altijd je visie en je doelen!

Wil jij ook samen met mij eens kijken hoe jouw dag er uit ziet en waaraan jij het grootste deel van je tijd besteedt? Klik dan hieronder en boek een GRATIS strategiegesprek in.