Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Delegeren is te leren

Delegeren, hoe goed ben jij er in? In werk overlaten aan anderen en er op te vertrouwen dat het goed komt? Vaak hoor ik van schoolleiders dat ze delegeren een van de lastigste dingen vinden.  Ik hoor overtuigingen als ‘Ik kan het toch het beste zelf’, ‘Dit doe ik nog wel snel even zelf’ en ‘Ik moet het toch altijd controleren om zeker te weten dat het goed de deur uit gaat’ waardoor echt loslaten er niet in zit. Ook herkenbaar voor jou? In dit blog geef ik 5 praktische tips hoe je als schoolleider toch met een gerust gevoel meer kunt delegeren.

Delegeren is een must

Delegeren, het is voor jou als schoolleider eigenlijk een must. Het is voor jou onmogelijk om alle ballen zelf in de lucht te houden. Toch zie ik veel schoolleiders die dit wel proberen. Waarom eigenlijk? Je moet delegeren. Want doe je dit niet dan vertraag je de boel. Zonde natuurlijk als je een mooie visie hebt die je graag wilt bereiken.

Waarschijnlijk weet je dit ook wel. Maar het in de praktijk ook echt doen is een ander verhaal. Op zich lijkt het je heerlijk als je meer aan anderen kunt overlaten. Als het dan maar goed gebeurt en je zeker weet dat hun lat net zo hoog ligt. Dat je ervan uit kunt gaat dat het goed komt, dat afspraken worden nagekomen en klanten tevreden zijn. Voor minder doe je het niet. Dus hoe zorg je nou dat het je wel lukt? Of het je in ieder geval makkelijker afgaat.

Ik geef je 5 praktische tips zodat delegeren steeds eenvoudiger wordt. En hoe meer je er gewend aan raakt, hoe minder lastig je het zult vinden. Dan wordt ook dit een gewoonte en zul je zien dat je daarmee nog meer kunt versnellen.

Tip 1: Werk met de juiste mensen

Alles begint bij de juiste mensen om je heen verzamelen. Want heb je de juiste mensen, die je vertrouwt, die bij je passen en die beter zijn dan jij, dan is het overlaten van werk aan die personen een stuk makkelijker. De juiste mensen zijn niet de mensen die alleen de skills hebben om een taak goed te vervullen. Het zijn de mensen die passen bij jouw energie en waarden. En natuurlijk bij de visie en missie van je school.

Het zijn de mensen die beter zijn in de dingen die jij het minst leuk vindt om te doen. Het zijn de mensen die bijdragen aan je team en school als geheel en zich helemaal kunnen vinden in je missie. Of je deze mensen nou in dienst hebt of ze freelance voor je werken, zorg dat ze passen bij jou en jouw school. Investeer tijd en energie in het vinden van jouw ‘juiste’ mensen.

Tip 2: Wat is belangrijk?

Als je nog veel zelf doet, herken je vast dat je jezelf vaak de vraag stelt ‘HOE ga ik dit (ook nog) doen?’. En zo wordt je to do-lijst alleen maar langer. Merk je dat je jezelf deze vraag regelmatig stelt en is je to do-lijst inderdaad eindeloos? Dan is het hoog tijd om meer uit te besteden. En wat je hierbij gelijk helpt, is jezelf een andere vraag stellen. Vraag jezelf niet meer ‘Hoe ga ik dit doen?’, maar vervang hem door ‘Wie gaat dit doen?’.

Dit gaat je helpen om zelf niet nog meer op je te nemen, maar gelijk te denken in de juiste persoon voor de job. Hierdoor wordt je gedwongen om te denken in delegeren. Mooie vraag toch? Een simpele techniek die je anders laat denken en doen.

Tip 3: Het resultaat is belangrijk

Merk je dat je al mensen om je heen hebt die werk van je overnemen, maar ben je eigenlijk vooral taken aan het verdelen (en je meestal toch nog aan het bemoeien met hoe dingen gebeuren), dan is sturen op resultaat iets wat je gaat helpen. Als je iemand vraagt om iets voor je te doen, geef je de opdracht en vertel je welk resultaat je verwacht. Niet meer en niet minder.

Je laat het werk verder over aan degene die het moet doen. Vraag af en toe wel of het lukt en of iemand nog vragen heeft, maar verder laat je iemand zijn gang gaan. Waarschijnlijk word je nog verrast door het eindresultaat. Is de output nog niet wat je had gehoopt? Geef feedback en laat iemand leren. De volgende keer is het al een stuk beter en daarna kan iemand het helemaal zelf.

Tip 4: Gewoon doen!

Op een gegeven moment is het ook gewoon doen. Heb je de juiste mensen gevonden, dan is dit natuurlijk een stuk eenvoudiger. Dus eerst nadenken over wie je nodig hebt en die mensen bij je team betrekken, gaat dit het een stuk makkelijker maken. En dan is het een kwestie van doen. Spring in het diepe. Laat het los. Ben duidelijk over het resultaat en je verwachtingen. En help en coach waar nodig, maar laat het werk daar waar het hoort en laat iemand ook echt verantwoordelijkheid nemen.

Dit levert jou niet alleen ruimte op, maar voor je team is het zoveel leuker en interessanter werken als ze echt het vertrouwen krijgen en de verantwoordelijkheid voelen. Heb dus het lef om het te doen. Voor jezelf en voor je teamleden gaat dit alleen maar veel opleveren.

Tip 5: Weg met je bedenkingen!

Laat al die belemmerende overtuigingen varen. ‘Ik kan dit het beste’. Het is onzin. Natuurlijk ben je als schoolleider in sommige dingen super goed, maar niemand is goed in alles. Er zijn mensen die beter zijn dan jij in een heleboel dingen. Omarm het. Het is geen falen, het is slim handelen als schoolleider. ‘Ik moet alles controleren ’ is ook niet nodig. Je hoort het vanzelf als er iets niet goed gaat. Kan dat vervelend zijn? Ja. Maar geef feedback en zorg dat iemand leert. Dit is een investering.

Daarna gaat het alleen maar beter of je weet dat iemand niet past in je team. Ook dan weet je wat je moet doen. ‘Voordat ik het aan iemand heb uitgelegd doe ik het snel wel even zelf’. Waarom? Zo krijgt iemand nooit de volledige verantwoordelijkheid en daar gaat diegene zich ook naar gedragen. Dus buiten dat jouw to do-lijst langer wordt dan je eigenlijk wilt en je zelf geen focus houdt, voelt de ander zich ook niet serieus genomen.

Loslaten. Het dient je team niet. Kijk dus welke blokkerende gedachten jij hebt en of ze ook echt waar zijn.  Waarschijnlijk kom je er achter dat dit niet zo is. Laat ze los en delegeer. Je zult zien dat je ineens zoveel potentie ontdekt.

Tenslotte

Vind je delegeren op dit moment nog lastig? Aan de slag met de tips. Laat je zelf niet de grote vertrager zijn van de ontwikkeling van je leraren en je school. Daarvoor heb je veel te mooie dromen. Een te mooie visie en missie en eigenlijk ook een veel te mooi team. Geef je leraren die kans om te groeien. Geef ze inhoudelijke taken en de daarbij horende verantwoordelijkheid en budget. Je zult zien wat voor mooie dingen er gebeuren.

Wil je eens verder praten over hoe jij delegeren kunt leren? Klik op onderstaande knop en plan een afspraak met mij in.