Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Het belang van een goede mindset voor een schoolleider

Waarom is de ene schoolleider nu succesvoller dan de andere? Een van de factoren die daarin een rol spelen is de mindset die je hebt als schoolleider. Je eigen mindset is een krachtig instrument om wel of niet succesvol te zijn. Misschien heb je dat zelf ook al eens ervaren? Heb je weleens gedacht dat je iets niet kan? Werd dit toen ook bekrachtigd en zat het je in de weg? “Ik kan die tenniswedstrijd nooit winnen want mijn tegenstander is zo goed” Als je met deze mindset de wedstrijd ingaat zul je deze nooit winnen. De betekenis van jouw mindset is enorm belangrijk!

Hoe denk jij er over?

Wat zijn jouw gedachten over jouw leiding geven? Wat wil je bereiken voor jezelf en voor je school? Wat vind je belangrijk? Wil je ’s avonds ook nog energie hebben om iets te doen met je partner of je kinderen? Waarop of waarin wil jij het verschil maken als schoolleider? Wat is je toegevoegde waarde op dit moment? Haal je alles er uit wat er in zit?

In je eigen vakgebied ben je misschien weleens een vergadering ingegaan met de gedachte “Oei nou moet ik die vergadering leiden, ik weet zeker dat leraar X mijn voorstel nooit zal accepteren. Wat moet ik doen?” Heb je dat al eens meegemaakt? Als je van te voren al bedacht hebt wat je wilt bereiken of wat er gebeurt en je met deze mindset jouw “wedstrijd” ingaat, geheid dat je met dat resultaat dan ook de vergadering uitloopt.

Invloed

Het is duidelijk dat je mindset, of datgene wat je denkt, enorm van invloed is op wat je bereikt. Ook voor jou als leidinggevende is dit van belang. Met een verkeerde mindset bereik je nooit de resultaten die je eigenlijk diep van binnen het liefst wilt bereiken. De kans op falen is dan groot. En daar hebben niet alleen schoolleiders last van. Niemand vindt het fijn om te falen.

Je ontwikkelt je met een verkeerde mindset ook niet of minder. Je hebt vaker te maken met teleurstelling. Het menselijk brein is dan zo ingesteld dat je, om de teleurstelling te voorkomen, de uitdaging uit de weg gaat. Daardoor leer je geen nieuwe dingen en kom je niet tot ontwikkeling. Iets wat voor jou als schoolleider toch van belang is. Dat je in ontwikkeling blijft.

Statisch versus groei

Carol Dweck is degene die veel onderzoek heeft gedaan naar succes en falen. Zij is een Amerikaanse psychologe die werkt aan de Stanford Universiteit. Een van de zaken die zij ontdekte is dat niet alleen onze talenten of vaardigheden bepalen of we succes hebben of falen. Dit hangt ook af van onze mindset, dus wat we denken. Dweck ontdekte twee voorkomende mindsets: de statische mindset en de groei mindset. Iemand met een statische mindset(fixed mindset) of grondhouding gaat ervan uit dat eigenschappen zoals intelligentie vaststaan.

Mensen met een statische mindset koesteren hun sterke eigenschappen en hebben weinig tot geen motivatie om te leren. Het staat immers toch al vast hoe slim je bent. Deze mensen gaan uitdagingen uit de weg, geven snel op bij tegenslag en zien inspanning als nutteloos. Want je kan iets wel of niet. Ook leren! Deze mensen voelen zich vaak ook bedreigd door het succes van anderen.

Mensen met een groei mindset(growth mindset in de termen van Carol Dweck) gaan er van uit dat dit helemaal niet vaststaat. Om bij hetzelfde voorbeeld te blijven: intelligentie staat niet vast maar is te ontwikkelen. Jij kunt als mens jezelf ontwikkelen. De enige zekerheid is dat je, hoe slim je nu ook bent, jij jezelf kunt ontwikkelen en verbeteren. Namelijk door hard te werken en te leren van de fouten die je maakt.

Mensen met een groei mindset houden van uitdagingen en gaan er vol energie mee aan de slag. Bij tegenslag houden ze vol en hard werken ervaren ze als iets dat er bij hoort. Deze mensen staan open voor kritiek en leren daar van. Ze raken geïnspireerd door het succes van anderen.

Mijn eigen ervaring

Hoeveel een verschil in mindset kan maken heb ik zelf de afgelopen jaren ondervonden. Ik ken mezelf over het algemeen toch met een groeimindset. Ik zie kansen, ik kijk graag vooruit en wil mezelf blijven ontwikkelen. Toch had ik een behoorlijk statische mindset ten opzichte van mijn eigen bedrijf. Mijn overtuiging was dat ondernemen iets is dat je van huis uit hebt meegekregen. Dat kun je wel of kun je niet.

En omdat mijn eigen bedrijf niet loopt is dat terug te voeren op dat ik niet als ondernemer geboren ben. Je kunt het of je kunt het niet. En dit heeft mij en het succes van mijn bedrijf lang tegengehouden. Te lang. Totdat mijn coach tegen mij zei: “René, zie ondernemen nu eens als een spel. Wat heb jij nodig om dat spel te spelen?”

Wat er gebeurde

Daarover denkend kwam ik al snel tot een andere conclusie. Want ik heb een visie  waar ik naar toe wil. Ik heb een waanzinnig aanbod. Ik heb voldoende nieuwe ideeën om te ontwikkelen en strategieën om verder uit te werken. Ik geloof in mijn marketing en merk ook dat ik steeds meer mensen bereik met mijn verhaal. En ik kwam erachter dat je het spel van ondernemen kunt leren. Toen ik me dat ging realiseren ben ik een andere mindset aan gaan nemen. Waar ik eerst alleen maar bergen zag gaat er nu ineens van alles ontstaan. En dat is fantastisch om te ervaren.Wow!

Ook jij als schoolleider kunt veel baat hebben bij het eens goed kijken naar vanuit welke mindset jij eigenlijk aan het werk bent. Het kan zomaar dat je huidige mindset je in de weg zit bij het maken van stappen richting mooie resultaten en succes. Daardoor blijf je makkelijker hangen in de “waan van de dag” Om je impact als schoolleider te vergroten en er voor te zorgen dat je kunt blijven groeien is een groei mindset de basis

Wat jij kunt doen

Wat kun jij nu zelf doen om een andere mindset te krijgen:

Wat is je huidige mindset? Hoe zit je nu in jouw wedstrijd? Check deze eens. Wat zijn jouw gedachten over jouw leiding geven? Wat wil je bereiken voor jezelf en voor je school? Wat vind je belangrijk? Wil je ’s avonds ook nog energie hebben om iets te doen met je partner of je kinderen? Waarop of waarin wil jij het verschil maken als schoolleider? Wat is je toegevoegde waarde op dit moment? Haal je alles er uit wat er in zit?

Als jouw conclusie is dat je dat je een statische mindset hebt,  probeer deze dan om te zetten naar een groeimindset. Het belangrijkste is dan dat jij er vanaf nu van uit gaat dat je jouw leiderschap kunt laten groeien en dat jij je kunt ontwikkelen als leidinggevende. Onthoud hierbij goed dat je gedachten de grenzen van jouw succes zijn. Wat jou hierbij enorm gaat helpen zijn situaties waarin jouw grondhouding wel vanuit een groei mindset ontstaat. Schrijf deze situaties eens op en kijk er eens goed naar. Wat doe je nu anders? Wat wil je eigenlijk bereiken als leidinggevende? Houd dit dan steeds goed voor ogen!

Omring je met mensen met een groeimindset. Zij zullen je inspireren en je helpen bij de groei die je doormaakt. Zij zullen je stimuleren om te groeien. Zoek ze onder je collega directeuren of buiten jouw organisatie. Je zult er geen spijt van krijgen!

Natuurlijk kun je ook altijd contact met mij opnemen. Ik informeer je graag over de betekenis die de groei mindset heeft. Voor meer informatie klik je op onderstaande knop.