Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Is jouw team door Corona veranderd?

Wat als je team nu totaal anders is dan voor Corona? Als je merkt dat het moeizaam gaat? Dat het lastig is om elkaar te zien en mensen zich oncomfortabel voelen? Dat er veel geklaagd wordt? Je zit als schoolleider met je handen in het haar. Je weet niet precies wat er nu aan de hand is en hoe je het tij weer kunt keren. In dit blog geef ik je de handvatten om dit wel voor elkaar te krijgen.

Kom in actie!

Wat als het er nu in je team heel anders aan toe gaat dan voor Corona? Dat je een duidelijk verschil merkt, maar niet de vinger kan leggen op wat er nu precies aan de hand is? Er wordt meer geklaagd en negatief gesproken, de schwung zit er niet in en het loopt moeizaam. Je merkt dat de connectie er niet echt is en de samenwerking laat te wensen over. Je hebt het eens aangekeken, maar merkt dat er echt iets moet veranderen. Wat doe je dan als schoolleider. Hoe pak je dit op?

Als je namelijk niets doet, dan zie je de bui al hangen. De samenwerking leidt eronder, maar ook de sfeer is om te snijden. Met deze lage, negatieve energie gaan jullie hier niet goed uit komen. En waar stopt het? Zo halen jullie nooit het maximale uit wat kan en blijven jullie hangen op het minimale. Dat kan je nu niet gebruiken in je school. Juist nu niet. Ouders zijn al zo kritisch.

Hoe keer je het om?

Hoe zorg je dat je team weer lekker in zijn vel komt te zitten? Hoe zorg je dat de spirit er weer inzit en jullie juist volle vaart vooruit kunnen?

Hierbij een aantal handvatten hoe je dit aanpakt en zo het tijd keert. Dit kan je nu doen:

Luister en vraag

Zie en hoor je aan alles dat het anders is, maar kan je als schoolleider de vinger er niet precies opleggen? Vraag wat er aan de hand is. Het is niet lastiger dan dat. Geef terug aan je leraren wat je ziet en hoort de afgelopen tijd, wat je ziet dat er anders is, en stel de vraag: wat is er aan de hand? En luister daarna. En blijf doorvragen. Neem met het eerste antwoord geen genoegen. Denk bijvoorbeeld aan 5x Waarom om tot de kern te komen. Je hoeft dus geen mening te geven, alleen maar te luisteren.

Kom in actie!

Als je duidelijk hebt waar het wringt en wat er aan de hand is, neem dan actie om het te verbeteren, weg te nemen of op te lossen. Ook dit hoef je niet allemaal zelf te bedenken. Vraag ook hier aan je team wat ze nodig hebben. En laat ze meedenken over wat ze gaat helpen om de situatie te veranderen en verbeteren. Betrek ze hier juist bij want dan is het van jullie allemaal. Als je het bij jezelf houdt en met een oplossing komt, wordt die niet zo gedragen. Leraren hebben ieder hun eigen ervaring opgedaan tijdens de Corona crisis en het doet recht aan hen om hier bij stil te staan.

Wat doe jij als schoolleider?

Zoveel mensen, zoveel wensen. Je zult merken dat verschillende leraren er op een andere manier in zitten op dit moment. Niet iedereen beleeft het hier en nu hetzelfde of heeft hetzelfde nodig. Vandaar dat je in deze situatie, om het tij te keren, zowel individueel als met het team als geheel aan de slag moet. Bespreek dus met elkaar wat er aan de hand is, maar doe dit ook op individueel niveau. Sluit aan bij wat iemand persoonlijk nodig heeft. Geef de juiste persoon dat zetje in de rug of spreek iemand aan wanneer dat nodig is. En besteed daarnaast dus aandacht aan het teamproces en leidt en coach je team uit deze situatie.

Wees duidelijk

Vragen, luisteren en actie ondernemen is aan de ene kant belangrijk, maar aan de andere kant is het ook van belang om je grenzen te stellen. Het moet geen klaagzang worden waar jullie daarna nog even lekker maanden in blijven hangen. Zo komen jullie niet verder. Dus iedereen mag zijn zegje doen, je neemt iedereen serieus en laat ook zien dat jij (en jullie) er mee de slag gaat. Maar dan spreken jullie ook af om er niet meer in te blijven hangen.

Het is gebeurd of er is nog van alles aan de hand. Daar gaan we op een zo goed mogelijke manier mee om. En…we kijken ook weer vooruit. We kijken naar wat er wel mogelijk is. Stel je grenzen van wat je als schoolleider acceptabel vindt en ben hierin duidelijk in naar je leraren.

Neem je leiding

Ben zichtbaar in je school en inspireer. Een eenmalige actie en een luisterend oor zijn, is niet voldoende. Ben aanwezig (al is het online). Ben er, geef je leraren aandacht en het gevoel van vertrouwen. Dat helpt ze al enorm. En inspireer ze om weer het licht aan het einde van de tunnel te zien. Om ervoor te gaan en de mogelijkheden te zien ondanks de omstandigheden. Coach ze om een shift te maken in mindset, om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken en om er weer lol in te krijgen. Ben er met volle aandacht en energie. Hier maak jij als schoolleider op dit moment een enorm verschil!

Dus veel succes!

En mocht je nog vragen hebben of wil je graag hulp, meld je hier gerust even aan voor een gratis gesprek over hoe jij jouw team het beste kunt helpen. Maak een afspraak via onderstaande button.