Mijn blogs over Leiderschap

Voor jou als leidinggevende is taken delegeren een must

Delegeren: iets voor jou?

28 februari 2021

Delegeren: iets voor jou? Hoe goed ben jij er in? In werk overlaten aan anderen en er op te vertrouwen dat het goed komt? Vaak hoor ik van leidinggevenden dat ze delegeren een van de lastigste dingen vinden.  Behalve als de zomervakantie in aantocht is. Wat jij als leidinggevende anders zo lastig vindt kan dan ineens wel. Taken delegeren. Omdat het moet, omdat je weg gaat, en jijzelf en je partner of gezin er niet op zit te wachten dat je je tijdens je vakantie teveel met je werk bezighoudt (en terecht).

Durf jij kwetsbaar te zijn als leider?

07 februari 2021

Effectiviteit en kwetsbaarheid ……misschien ligt dat niet zo voor de hand voor jou. Het is eigenlijk ook niet echt een logische combinatie. En zeker niet voor leiders, die toch vooral sterk en doelgericht moeten zijn. Die vanuit visie doelen behalen. Tenminste: dat denkt en vindt de buitenwereld vaak. Toch zijn leiders die de moed hebben om ook kwetsbaar te zijn uiteindelijk effectiever dan hun ‘stoerdere’ collega’s. Hoe komt dat?

Als basisschooldirecteur kom je in veel verschillende situaties terecht. Een oudergesprek, een niet functionerende leraar, een begrotingsgesprek met je directeur bestuurder.

Situationeel Leiderschap

31 januari 2021

Als leidinggevende kom je in veel verschillende situaties terecht. Een lastig gesprek, een niet functionerende medewerker, een gesprek over de verdere ontwikkeling van je bedrijf. Je kunt zelf best nog andere situaties bedenken. Al die situaties vragen iets anders van je. Denk je daar weleens over na? Wat vraagt de situatie, de context, van jouw leiderschap? 

Leraren hebben behoefte aan een schoolleider met coachende capaciteiten. Door zijn leraren op een goede manier te coachen kan een schoolleider veel makkelijker de doelen.

Ben jij een coachende leidinggevende?

27 januari 2021

Ben jij een coachende leidinggevende? 
Ook jouw medewerkers hebben behoefte aan een leider met coachende capaciteiten. Door jouw medewerkers op een goede manier te coachen kan een leidinggevende veel makkelijker de doelen in het kader van persoonlijke ontwikkeling in relatie tot organisatie-ontwikkeling realiseren.

Leiderschap en intuïtie

17 januari 2021

Toen ik in 1993 als basisschooldirecteur begon kreeg ik  van een van de toenmalige leraren die werkte op de school een van de meest waardevolle tips die ik ooit heb mogen krijgen. Dat realiseerde ik me toen absoluut niet maar gedurende het vorderen van mijn leidinggevende jaren ging ik deze tip steeds meer waarderen. Hier heb ik altijd veel aan gehad en het werkte altijd: gebruik je intuïtie ook bij je beslissingen, intuïtie liegt niet!
 

Is leidinggeven ingewikkeld?  Is leidinggeven aan een organisatie of bedrijf ingewikkeld? Dat kan zeker zo voelen als je er als leidinggevende zomaar inrolt. Maar gelukkig is er ook een oplossing.

Is leidinggeven ingewikkeld?

10 januari 2021

Is leidinggeven ingewikkeld?  Is leidinggeven aan een organisatie of bedrijf ingewikkeld? Dat kan zeker zo voelen als je er als leidinggevende zomaar inrolt. Maar gelukkig is er ook een oplossing. Waardoor je juist helemaal comfortabel gaat voelen in leiderschap en er ook nog eens voor zorgt dat je team tot topprestaties in staat is. In dit blog vertel ik je alles over deze simpele oplossing.

Je hebt voor je gevoel een fijne school. Jullie werken vanuit een gedegen visie en missie en jouw team bestaat uit fantastische professionals. Maar waarom is er dan toch weinig betrokkenheid?

6 fouten die je als basisschooldirecteur niet wilt maken

27 december 2020

Je hebt voor je gevoel een fijne school. Jullie werken vanuit een gedegen visie en missie en jouw team bestaat uit fantastische professionals. Maar waarom is er dan toch weinig betrokkenheid, een laag energieniveau en worden je schooldoelen niet behaald? Je begrijpt er als schoolleider eigenlijk niks van. Ook al wil je het waarschijnlijk niet horen, het kan zomaar zijn dat het antwoord ligt in jouw aanpak. Aan de manier waarop jij als basisschooldirecteur leiding geeft. Kijk maar eens naar de volgende lijst met 6 gewoonten die veel basisschooldirecteuren hebben waardoor ze hun leraren, ouders en geloofwaardigheid verliezen. En meestal hebben ze het zelf niet eens in de gaten.

Leiding ontvangen is een hele kunst. Hier moet jij als basisschooldirecteur ook terdege rekening mee houden. Iedere leraar reageert anders op jouw leiding.

Leiding ontvangen, een hele kunst

20 december 2020

In mijn blogs besteed ik vooral aandacht aan al die basisschooldirecteuren die dagelijks bezig zijn met leidinggeven. De ene doet dat goed. Een ander misschien minder. Maar allemaal vanuit een tomeloze inzet om het beste voor de school te willen. Dat het leiding geven niet altijd goed gaat merk ik wel aan de reacties op mijn blogs van de laatste weken. Vandaag sta ik eens stil bij een ander aspect van leiderschap. Namelijk leiding ontvangen. Wat gebeurt er in de hoofden van al die leraren die dagelijks in meer of mindere mate leiding ontvangen van hun directeur.

Achter iedere vorm van weerstand schuilt een verlangen. Dat is goed te weten als basisschooldirecteur. Dan kun je daar rekening mee houden.

Achter iedere vorm van weerstand schuilt een verlangen

28 november 2020

Als basisschooldirecteur werk je samen in en met je team. Jij hebt de ontwikkeling van je school helder voor ogen en dat communiceer je met je leraren. Gaat dat altijd soepel of merk je wel eens dat je team weerstand biedt? Dat er momenten zijn dat het lijkt of niets goed aankomt? Je krijgt je leraren niet gemotiveerd en ze zetten de hakken in het zand tegen de geplande ontwikkelingen. Ze lijken sowieso wel tegen elke verandering; om gek van te worden! Veel basisschooldirecteuren ervaren weerstand van hun team als ze vooruit willen. En veel schoolleiders hebben vaak geen idee hoe ze effectief kunnen omgaan met deze weerstand.

Voor veel basisscholen wordt het steeds belangrijker om zich bezig te houden met marketing en PR.

Het belang van marketing en PR voor jou als basisschooldirecteur

22 november 2020

Marketing en public relations is voor basisscholen momenteel van groot belang omdat van basisscholen steeds meer een maatschappelijke functie wordt verwacht. Zeker het basisonderwijs kan niet meer in een geïsoleerde positie verkeren. Het moet aansluiten bij ontwikkelingen in de omgeving van de school en het moet leerlingen voorbereiden op hun toekomstige functioneren in de samenleving. Deze laatste zin kom ik in veel visies en missies van basisscholen tegen. Logisch ook want daarin besloten ligt één van de kerntaken van het basisonderwijs. Maar ben jij als schoolleider bewust bezig met marketing en public relations van jouw school?

7 tips voor jouw leiderschap (en nog 6 belangrijke vragen)

15 november 2020

Groeien als leider kan op verschillende manieren. Maar dat het belangrijk is om te groeien, dat is een feit. Doe je het namelijk niet, dan komen jij als basisschooldirecteur en in het verlengde daarvan jouw school op een gegeven moment niet verder meer. Dit is frustrerend voor jou en voor je team. Dus hoe zorg je er als basisschooldirecteur voor dat je je blijvend kunt ontwikkelen in je leidinggevende rol? 
Dat vertel ik je in dit blog!
Doorgaan naar artikel
 

Hoe coach je als schoolleider je leraren?

24 oktober 2020

Hoe coach je als schoolleider je leraren? Hoe zorg je dat ze hun volledige potentie gaan benutten? Hier heb jij als schoolleider een belangrijke rol in. Je zal je leraren af en toe moeten laten zien wat er nog meer mogelijk is en hoe ze stappen kunnen zetten in hun verdere ontwikkeling. Je zal ze moeten uitdagen en moeten helpen. Je zal ze moeten bevragen. Hoe doe je dat? Daarover vertel ik je meer in dit blog.

Hoe je als schoolleider de cultuur in je school positief beïnvloedt is best een mooie vraag. Want hoe doe je dat? Is het eigenlijk wel nodig? Wie bepaalt dat dan?

Hoe je als schoolleider de cultuur in je school positief beïnvloedt

17 oktober 2020

Hoe je als schoolleider de cultuur in je school positief beïnvloedt is best een mooie vraag. Want hoe doe je dat? Is het eigenlijk wel nodig? Wie bepaalt dat dan? Maar één ding is zeker: als het mis zit met de cultuur in je school, dan heb je een probleem. Dit heeft namelijk zijn uitwerking op het werkplezier van jezelf en je leraren en ook op de betrokkenheid en de resultaten van de leerlingen. Je wilt als schoolleider dus graag de cultuur positief beïnvloeden en wegblijven van een cultuur waar je niet op zit te wachten of zelfs last van hebt. In het onderwijs gaat het dan vaak om de familiaire cultuur of de angstcultuur. Hoe kan je de cultuur op jouw school positief beïnvloeden? Waar moet je beginnen en wat is in ieder geval cruciaal? Lees het in deze blog.

Investeer jij als schoolleider in de relatie met ouders?

10 oktober 2020

Investeer jij als schoolleider in de relatie met ouders? Heb je als schoolleider weleens stil gestaan bij het feit dat je wanneer je een nieuwe leerling inschrijft de ouders van deze leerling er gratis en voor niets bijkomen? Ouders vinden de schoolcarrière van hun kind vaak erg belangrijk en ouders realiseren zich vaak niet half hoe belangrijk ze zijn voor de schoolcarrière van hun kind. Vanaf het moment van inschrijving heb jij als schoolleider met deze ouders te maken. Vaak gaat een en ander bijzonder soepeltjes maar ik krijg in mijn praktijk steeds meer vragen over hoe je als schoolleider paal en perk stelt aan bijvoorbeeld steeds dwingerder wordende ouders. Ouders die bijvoorbeeld niet een hoger advies vragen maar simpelweg eisen. 
In dit blog staat de relatie tussen ouders en de school centraal.

Vertrouwen is een essentieel onderdeel in jouw leiderschap. Zonder vertrouwen komt jouw leiderschap niet tot zijn recht en loop je tegen uitdagingen en vragen op.

Vertrouwen

4 oktober 2020

Vertrouwen is een essentieel onderdeel in jouw leiderschap. Zonder vertrouwen komt jouw leiderschap niet tot zijn recht en loop je tegen uitdagingen en vragen op. Veel leidinggevenden in het onderwijs worstelen met de vraag waarom de door hen vaak zo vurig gewenste veranderingen niet van de grond komen. Soms lijkt het wel of de leidinggevende haaks tegenover zijn leraren staat als het gaat om de gewenste ontwikkeling. Vaak vinden de leraren de huidige situatie wel prima. Het gaat toch goed zoals het gaat dus waarom zouden we veranderen?

Spiritueel leiderschap kan een antwoord zijn op jouw vragen in deze tijd waarin alles sneller, succesvoller en ook oppervlakkiger moet gaan. Ook op jouw school. In dit blog ga ik hier dieper op in.

Spiritueel Leiderschap

 27 september 2020

Spiritueel leiderschap. Heel lang voor mij een no go. Geen terrein waarop ik me met vertrouwen bevond. Tot er een jaar of drie geleden iets gebeurde in mijn leven. Iets dat mijn kijk op het leven en ook op mijn leiderschap compleet en definitief veranderde. Wat er gebeurde doet eigenlijk niet ter zake maar de gebeurtenis deed me wel inzien dat de manier waarop ik tot dan mijn leven en mijn leiderschap invulling gaf aan een herijking toe was. En dat heb ik gedaan. En ik voel me er anders en beter door! Ook in mijn leiderschap!

Een school leiden is nog niet zo eenvoudig. IN dit blog geef ik je verschillende tips om het wat handiger aan te pakken.

4 fouten die je niet wilt maken als startend schoolleider

20 september 2020

Slechts weinig mensen hebben van nature leiderschapskwaliteiten in zich. Ik zie leidinggeven ook als een vak wat je jezelf eigen moet maken. Als je de stap zet naar het leidinggeven ga jij meestal niet over één nacht ijs. Vragen als: “Kan ik dan wel?”, “Wat komt er allemaal op mij af?”, “Hoe gaat mijn team tegen mij aankijken?” zijn dan heel gewoon.

Hoe voer je een moeilijk gesprek?

27 augustus 2020

Een pittig gesprek met een leraar, een ouder of bijvoorbeeld je bestuur(der) gaat jou als schoolleider meestal niet in de koude kleren zitten. Je kan soms even helemaal van slag zijn. Alleen met wie moet jij het delen? En heb je wel het goede gezegd en gedaan? De twijfel slaat toe….  Herkenbaar voor jou?. In dit blog lees je hoe je hiermee om kunt gaan.
Een moeilijk gesprek kan  er voor zorgen dat je jezelf achteraf aardig rot voelt. Het maakt dan niet uit of dat gevoel van jou terecht is, het voelt nou eenmaal zo. Je bent er een beetje van van slag, blijft er maar aan denken en begint te twijfelen. Had ik dit niet zo moeten zeggen? Was ik niet te hard? Heb ik het wel goed aangepakt? Was de boodschap duidelijk genoeg? Ik had beter…. Herkenbaar?

Een school leiden is echt niet zo eenvoudig. Als basisschooldirecteur komen er veel zaken op jouw bordje terecht en daar moet jij je weg maar in zien te vinden. Geen eenvoudige opgave.

Waarom een school leiden niet zo eenvoudig is

28 augustus 2020

Afgelopen week las ik een onderzoek naar de effecten van leiderschap in een school. Het werd wederom duidelijk dat goed en effectief leidinggeven aan een school nog niet zo eenvoudig is. Waarom het blijkbaar toch lastiger is dan we denken en wat je er aan kunt doen om het zelf een stuk beter te doen, vertel ik je in dit blog

Wat is leiderschap?

28 augustus 2020

Het thema leiderschap blijft mensen bezig houden. Ook in het onderwijs. Verschillende inzichten en ideeën wisselen elkaar af. Hierbij spelen met name persoonlijke eigenschappen en vaardigheden van leiders een belangrijke rol. Een concept dat daarbij past is de balans tussen sturing en zelforganisatie. Dit concept staat centraal in dit overzicht over Leiderschap. Veel effectieve leiders in het onderwijs ontwikkelen een stijl waarin een goede balans is tussen het stellen van kaders en richtlijnen enerzijds en het geven van ruimte en vertrouwen aan leraren voor eigen invulling anderzijds

Vertrouwen is voor jou als schoolleider een essentiële waarde. Het is voor mij zelfs de sleutel tot succes. Zowel op persoonlijk vlak als voor je school.

Vertrouwen: sleutel tot succes

26 augustus 2020

Over vertrouwen is veel te doen. Ook in het onderwijs. Hele boeken worden er inmiddels over geschreven. Zelf heb ik met veel plezier o.a.  ''De snelheid van vertrouwen'' ' van Stephen M.R. Covey gelezen. Ik kreeg dit boek van mijn vrouw toen ik in juli 2010 startte als zelfstandig ondernemer. Veel van de ontwikkelingen die in gang zijn gezet en keuzes die ik heb gemaakt zijn beïnvloed door de inhoud van dit boek.
Nu zou je kunnen denken, vertrouwen, nou en? Vertrouwen is niet veel meer dan een deugd. Covey maakt echter in zijn boek duidelijk dat vertrouwen een concreet en meetbaar fenomeen is en een economische factor van belang!

Veranderen gaat vaak moeizaam in het onderwijs. Daar zijn redenen voor. In dit blog geef ik jou als 5 tips om veranderingen wel te laten slagen.

5 tips voor succesvol veranderen in het onderwijs

26 augustus 2020

Als er één sector is waar veranderingen hoogtij vieren en ook vaak gewenst zijn dan is het wel in het onderwijs. Denk maar eens aan alles wat er vanuit maatschappelijk oogpunt op het basisonderwijs afkomt. Dat is niet mis. Ik zie dagelijks veel schoolleiders worstelen met de manier waarop deze veranderingen moeten worden doorgevoerd. Veel veranderingen mislukken. Hoe komt dat nou? Is dat een specifiek probleem voor het onderwijs? In dit blog '5 tips voor succesvol veranderen in het onderwijs' geef ik je tips om veranderingen wel te laten slagen. Misschien wel interessant voor jou zo aan de start van het schooljaar?

In mijn blog Onderwijs anders organiseren ga ik in op de mogelijkheden die er zijn om je onderwijs anders in te richten. Reultaat is hogereopbrengsten en meer gemotiveerde leerlingen. Gewoon doen dus!

Onderwijs anders organiseren

26 augustus 2020

Wanneer we kijken naar de ontwikkelingen in het Nederlandse onderwijs in de afgelopen decennia kunnen we stellen dat alleen de traditionele vernieuwingsscholen (Jenaplan, Dalton en Montessori) zich tegen alle stromingen in staande hebben kunnen houden. Deze scholen hebben in ieder geval gemeen dat ze gezien worden als scholen waar op een vernieuwende manier naar onderwijs wordt gekeken. Ongeacht of het gaat om groeperingsvorm, onderwijsinhoud of de positie van de leerling in het proces. Het feit dat deze scholen in Nederland nog steeds bestaansrecht hebben geeft al aan dat er ook in Nederland best ruimte is om op een andere manier naar onderwijs te kijken.

Merk je wel eens dat je team weerstand biedt? Dat er momenten zijn dat het lijkt of niets goed aankomt? Je krijgt je mensen niet gemotiveerd en je medewerkers zetten de hakken in het zand.

8 redenen waarom het Finse onderwijs zo goed is (en wat wij daarvan kunnen leren)

26 augustus 2020

Finland wordt vaak geroemd om de goede kwaliteit van het onderwijs. De basis van hun succesvolle onderwijssysteem is er vroeg aan beginnen. Maar voor kinderen leren spellen of de tafels uit het hoofd moet kennen, leert het onderwijs in Finland hen eerst kind te zijn. Het is geen toeval dat Finland heel vaak heel hoog staat wanneer een rangschikking met betrekking tot onderwijs wordt gemaakt. Nederland is op dezelfde lijsten aan het zakken. Het loont de moeite om naar het Finse onderwijssysteem te kijken, aangezien er een duidelijke strategie achter schuil gaat. In dit blog beschrijf ik 8 redenen die het onderwijs in Finland bij het beste van de wereld plaatsen.

Je kunt er als schoolleider heel bewust voor kiezen om op een andere manier leiding te geven. Meer vanuit vertrouwen en door de verantwoordelijkheden laag in je organisatie te leggen. Delegeren dus.

Anders leidinggeven

25 augustus 2020

Al heel lang wordt betoogd dat leidinggevenden in het onderwijs meer moeten delegeren. Daar zit wat in maar het gebeurde vaak niet. Delegeren veronderstelt dat het dan ook opgepakt wordt door het volgende echelon, zijnde de leraren. Dat gaat niet vanzelf. Loslaten en delegeren betekent ook  dat de voorwaarden voor betrokkenheid en verantwoordelijkheid worden versterkt. Dat tussenstation kunnen we niet overslaan.

Leiding geven is vaak ook gewoon loslaten

24 augustus 2020

Als schoolleider geef je leiding aan een team. Maar misschien merk je zelf soms ook wel dat je het liefst zo veel mogelijk, zo niet alles zelf doet. Gewoon omdat je perfectionistisch bent en niemand het zo goed kan als jij. Of omdat je het ook wel makkelijk vindt, anders moet je zo vaak en in jouw beleving soms zo onnodig alles uitleggen. Of omdat je als schoolleider gewoon in control wilt zijn. Herkenbaar? Maar als jij persoonlijk wilt groeien in je leiderschap en ook als je wilt dat je team en dus je school groeien en wil je dat je team verantwoordelijkheid neemt, dan zul je als schoolleider ook moeten loslaten. Anders bereik je nooit een volgend niveau en zet je jezelf ook nog eens klem. 

Werkdruk en stress bij schoolleiders

Niemand heeft mij ooit slim genoemd

23 augustus 2020

Tijdens de introductieweek van nieuwe eerstejaars leerlingen LWOO/BL/KL nu twee weken geleden, zijn de brugpiepers bezig met een aantal opdrachten. Een docente van deze school zegt tegen een van de leerlingen die een oplossing aandraagt voor een probleem: “Zo, dat heb je slim bedacht” Als reactie daarop zegt deze leerling: “Mevrouw, niemand heeft mij ooit slim genoemd”

Training effectief en ontspannen leiderschap

Leiderschap en vertrouwen

22 augustus 2020

Deze tijd vraagt om leiders die heel goed zijn in het ontwikkelen en opbouwen van vertrouwen. We zijn ons tegenwoordig veel meer bewust van de belangrijkheid van vertrouwen op de werkvloer. Men heeft behoefte om te werken en te leven in een (werk)omgeving die veilig is, waar vertrouwen wordt ervaren en dus de ruimte is om volledig te focussen op het behalen van de organisatiedoelstellingen. Er zijn dan geen afleidingen die veroorzaakt worden door bijvoorbeeld politieke spelletjes, slechte communicatie of onduidelijkheid over de doelen. Medewerkers die werken in een cultuur van vertrouwen zijn bereid en in staat om het beste van zichzelf te geven.

Je bent uit volle overtuiging schoolleider. Maar toch loop je af en toe tegen zaken aan waar je geen raad mee weet. Vertrouw je er dan op dat je het elf op kunt lossen of roep je weleens hulp in? ?

Hoe jij als schoolleider het verschil kunt maken

22 augustus 2020

Misschien had je de overtuiging toen je er aan begon. Maar schoolleider zijn heeft niks te maken met de baas zijn. Dat wordt vaak wel gedacht. Leiderschap heeft er vooral mee te maken hoe jij jezelf kunt leiden. En in het verlengde daarvan komt pas hoe jij anderen kunt leiden, kunt laten groeien, kunt inspireren. Leiderschap gaat ook over de keuzes die jij als (school) leider maakt om samen jullie doelen waar te maken. Jullie visie en missie dichterbij te brengen. Dat is dus een andere insteek dan vanuit de gedachte dat jij als schoolleider hiërarchisch de baas bent en je kunt beroepen op macht. En juist jouw leiderschap en het leiderschapsgedrag dat je laat zien maakt daarbij het verschil. Want het is een groot verschil of jij schoolleider bent of dat je de rol speelt van schoolleider

Persoonlijk Leiderschap

3 redenen om je als schoolleider te blijven ontwikkelen

21 augustus 2020

Als klein kind was het heel normaal dat je steeds aan het leren was. Je leerde zitten, liggen, huilen, praten, fietsen, lopen en nog veel meer dingen. Hiervoor ging je niet naar een cursus of naar school. Je leerde met vallen en opstaan. Soms letterlijk. Je ervaring maakte je iedere keer een stukje beter. Als je eenmaal volwassen bent heb je al heel wat schooluren achter de rug. En dan ga je werken. Soms ga je dan nog weleens naar een training of een cursus. Zo af en toe. Misschien één keer per jaar. Als het meezit is zo´n training een inspiratie. Het is in ieder geval vaak wel lekker om even van school weg te zijn. In dit blog geef ik je 3 redenen waarom in ontwikkeling blijven als schoolleider van belang is.

Als schoolleider ben je vaak bezig met het blussen van allerlei brandjes. Dat moet je niet willen.In dit blog beschrijf ik hoe je vanuit visie en doelen beter je tijd kunt benutten

De schoolleider als brandweerman

20 augustus 2020

Ook voor jou als schoolleider gaat veel tijd(en energie) zitten in allerlei urgente en niet zo relevante zaken. Omdat het urgent is zijn we geneigd om hier veel tijd aan te besteden en ook om onmiddellijk in actie te komen. Je bent dan veel bezig met het blussen van brandjes. Je bent dan als schoolleider brandweerman! Herken je dit? Ziet jouw werkdag er in grote lijnen ook zo uit?

Schoolleiders zijn vaak slechte leiders. Daarentegen zijn ze wel goed in het managen. Waarom is dat zo en hoe wordt er over gedacht? IN dit blog ga ik in op het verschil tussen managen en leiden.

Waarom schoolleiders slechte leiders zijn (maar wel goede managers)

19 augustus 2020

In een eerder artikel heb ik al eens stil gestaan het leiderschap in het onderwijs. Daarin heb ik ook de conclusie getrokken dat het lastig is om goed leiding te geven aan een school. Even los van de vraag wat dan goed is. Waarom is dat nou zo? En wat is de rol van de schoolleider in dit proces? In dat artikel gaf ik duidelijk aan dat de rol van de schoolleider essentieel is in het succes van de school. Waarom zijn veel schoolleiders slechte leiders?

Hoe zit het met jouw ambitie als schoolleider?Heb jij helder voor ogen wat je nog wilt bereiken in je leven? Zowel persoonlijk als met je school? In dit blog ga ik in op het hebben van ambities.

De ambitie van een schoolleider

20 augustus 2020

Zelf wist ik al heel jong wat ik wilde worden. Eerst was ik helemaal gefascineerd door bussen en wilde ik buschauffeur worden. Dit werd vast ingegeven door het feit dat ik bijna ieder weekend met mijn ouders met de bus naar Nijmegen ging. Naar mijn opa en oma.
Wat later is mijn fascinatie voor het onderwijs ontstaan en wilde ik meester worden. Deze drang was zo sterk dat ik zelfs na de lagere school naar de HAVO ben gegaan en niet naar het VWO zoals mijn schooladvies was.

Ben jij je bewust van het belang van je mindset voor de resultaten die je bereikt? Ook voor schoolleiders is een goede mindset uitermate belangrijk. In dit blog ga ik hier dieper op in.

Het belang van een goede mindset voor een schoolleider

19 augustus 2020

Waarom is de ene schoolleider nu succesvoller dan de andere? Een van de factoren die daarin een rol spelen is de mindset die je hebt als schoolleider. Je eigen mindset is een krachtig instrument om wel of niet succesvol te zijn. Misschien heb je dat zelf ook al eens ervaren? Heb je weleens gedacht dat je iets niet kan? Werd dit toen ook bekrachtigd en zat het je in de weg? “Ik kan die tenniswedstrijd nooit winnen want mijn tegenstander is zo goed” Als je met deze mindset de wedstrijd ingaat zul je deze nooit winnen. De betekenis van jouw mindset is enorm belangrijk!

Vertrouwen is niet automatisch in je school aanwezig. Daar zul je als schoolleider heel actief ana moeten werken. In dit blog ga ik in op wat jij als schoolleider kunt doen.

Bouwen aan vertrouwen

18 augustus2020

Hoe kom je er als leidinggevende nu achter of er vertrouwen is in jouw school? Uit recent onderzoek komt naar voren dat er drie duidelijk aanwijsbare voorspellende factoren te duiden zijn.
Als je deze drie factoren aantreft in jouw school dan mag je dus gevoeglijk de conclusie trekken dat er vertrouwen is. In onderstaande blog ga ik dieper in op deze drie factoren en ga ik tevens dieper in op wat jij als leidinggevende kunt doen om meer vertrouwen in je school te krijgen als je eenmaal hebt vastgesteld dat het aan vertrouwen ontbreekt.

Het gebruik van data wordt in het onderwijs steeds belangrijker. Maar wat zijn data eigenlijk en waarom worden ze steeds belangrijker? Daarover lees je in dit blog.

Het gebruik van data in het onderwijs

17 augustus 2020

Lucebert schreef: “alles van waarde is weerloos”. Wat werkelijk waarde heeft is kwetsbaar en willen we graag vasthouden en beschermen. Het is wellicht wat wrang om dit mooie inzicht toe te passen op data, maar goed; alles draait er tegenwoordig om, ook in het onderwijs. Het is van niemand en van iedereen en het is blijkbaar veel waard. Data wordt bestempeld als “de olie van de 21e eeuw”. Met olie moet je voorzichtig omgaan. Iedereen kent de met olie besmeurde vogels na een ramp met een mammoettanker.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipis cin elit. Nunc purus libero, interdum sed blandit acp retium facilisis turpis. Donec dictum neque veloran tristique egestas nulla mollis dui lorem dolor.

Persoonlijk Leiderschap gaat over de manier hoe jij in staat bent om jezelf te leiden. Weke doelen je stelt, hoe je deze behaalt. Dat is Persoonlijk Leiderschap

Hoe het begon

16 augustus 2020

Het zal ergens in het voorjaar van 1987 zijn geweest. Ik werkte op dat moment op een school in het westen van Nederland. Dat viel voor een Brabander niet altijd mee. De directeur van die school kondigde op een gegeven moment zijn vertrek aan. Hij was en is een rasechte Limburger en had een baan aanvaard in zijn geboortestreek. Heel begrijpelijk allemaal. Hij volgde zijn idealen.
 

Wat maakt een leider een goede leider? Deze vraag staat centraal in het blog wat ik hierover heb geschreven. Leiderschap kent vele vormen. Maar wat maakt een (goede )school)leider?

Wat maakt een leider een goede leider?

15 augustus 2020

Er zijn boekenkasten vol geschreven met definities over wat leiderschap precies is. Ga maar eens Googelen op het woord leiderschap of leiderschap in het onderwijs en je zult meer dan een miljoen hits krijgen. Je merkt dat bijna iedereen zijn eigen definitie of invalshoek heeft.

De kwaliteit van het onderwijs gaat achteruit. Wat is de rol van de schoolleider in dit proces? Hoe kijken verschillende belanghebbenden hier tegen aan? Wat vindt de inspectie een goede schoolleider?

De staat van het leiderschap

14 augustus 2020

Woensdag 10 april 2019 zat ik in mijn auto en was onderweg naar huis vanuit de school waar ik op dit moment een interim-opdracht heb. Op de radio hoorde ik over het verschijnen van het rapport “De staat van het Onderwijs”. In dit rapport doet de Onderwijsinspectie jaarlijks verslag van haar bevindingen in het Nederlandse onderwijs. Ik hoorde nog net de conclusie en die was niet mis te verstaan. Voor het zoveelste jaar op rij was de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs gedaald. Weliswaar niet in zo’n rap tempo als in eerdere jaren maar toch. Weer is de kwaliteit (of zijn het de opbrengsten?) gedaald. Dat zette me onmiddellijk aan het denken. Hoe kan het toch dat dit weer een van de conclusies is? Al die leraren en schoolleiders die dag in dag uit hard werken om de aan hun zorg toevertrouwde kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling. En ondanks al die goedbedoelde inspanningen is het resultaat voor het zoveelste jaar op rij dat de kwaliteit weer achteruit is gegaan.

Voor jou als schoolleider is het van belang dat je samen met het team kunt werken vanuit een breed gedragen visie. Waarom dan zo belangrijk is en wat jouw rol als schoolleider is lees je in dit blog.

Ben jij de visie van de school?

13 augustus 2020

Een vitale, gedeelde visie kan echt het verschil maken in een school. Maar een visie die in school uiteindelijk niet tot gedrag gericht op het realiseren ervan leidt is een dode letter, mist het vitale element. Mandela zei daar eens over: actie zonder visie is slechts tijdverspilling, visie zonder actie is vooral dagdromen, visie met actie verandert de wereld. Het gaat er om dat de mensen het handelen op de visie gaan richten, zo de visie leven inblazen, tot vitale visie maken.

Voor jou als schoolleider is het verstandig om samen met je team van tijd tot tijd stil te staan bij jullie collectieve ambitie. Waat gaan jullie voor en waar staan jullie voor? De visie en de missie.

Collectieve ambitie

12 augustus 2020

In veel managementboeken is de term “collectieve ambitie” terug te vinden. Toch is het nog niet zo gemakkelijk om een eenduidige definitie te geven van dit begrip. Daarnaast zijn er verschillende begrippen die vaak in één adem genoemd worden en ongeveer hetzelfde betekenen. Zoals bijvoorbeeld een gemeenschappelijke visie, gedeelde waarden, leidende gedachten of shared values.

In dit blog ga ik dieper in op het waarom ik vind dat alles begint bij vertrouwen. Als er in een team sprake is van een sfeer van vertrouwen dan worden doelstellingen makkelijker behaald.

Alles start met vertrouwen

11 augustus 2020

Al eerder heb ik bij diverse gelegenheden geschreven dat vertrouwen voor mij de basis is voor succesvol leiderschap. In eerdere blogs die je ook op mijn website kunt vinden heb ik diverse theoretische bespiegelingen gehouden over wat vertrouwen is, uit welke vier elementen vertrouwen is opgebouwd en wat vertrouwen kan betekenen voor jouw leiderschap.
In dit blog ga ik dieper in op het waarom ik vind dat alles begint bij vertrouwen. Als er in een team sprake is van een sfeer van vertrouwen dan worden doelstellingen makkelijker behaald, dan slagen de voor het onderwijs zo belangrijke innovaties beter en zie ik de samenwerking in een team groeien.

In dit blog geef ik je 5 praktische tips zodat delegeren steeds eenvoudiger wordt. En hoe meer je er gewend aan raakt, hoe minder lastig je het zult vinden. Dan wordt delegeren een gewoonte.

Delegeren is te leren

10 augustus 2020

Delegeren, hoe goed ben jij er in? In werk overlaten aan anderen en er op te vertrouwen dat het goed komt? Vaak hoor ik van schoolleiders dat ze delegeren een van de lastigste dingen vinden.  Ik hoor overtuigingen als ‘Ik kan het toch het beste zelf’, ‘Dit doe ik nog wel snel even zelf’ en ‘Ik moet het toch altijd controleren om zeker te weten dat het goed gebeurt’ waardoor echt loslaten er niet in zit. Ook herkenbaar voor jou? In dit blog geef ik 5 praktische tips hoe je als schoolleider toch met een gerust gevoel meer kunt delegeren

Uit onderzoek blijkt dat de schoolleider invloed heeft op het leervermogen en de veranderbereidheid van leraren. Schoolleiders erkennen dat ze die rol te weinig pakken.

De invloed van de schoolleider

10 augustus 2020

Uit onderzoek blijkt dat de schoolleider invloed heeft op het leervermogen en de veranderbereidheid van leraren. Schoolleiders erkennen dat ze die rol te weinig pakken. Het vraagt immers een investering in aandacht en tijd. En het vraagt vooral volharding en zelfreflectie want de weg naar succes is hobbelig. Het is verleidelijk om de conclusie te trekken dat een collega niet meer leerbaar is omdat die conclusie je lijkt te ontslaan van verdere inspanning. Schoolleiders die hun groene vingers willen ontwikkelen hebben een bijna oneindige keuze uit modellen, empowerment- en coachingstechnieken. Het begint echter altijd met de overtuiging dat het iets kan worden. 

Stop met managen, kies voor leiderschap

Stop met managen, kies voor leiderschap

9 augustus 2020

Het is een onderwerp waar al veel over is geschreven en vandaag ga ik ook een duit in dat zakje doen. Ben jij een leider of ben je een manager? Om die vraag voor jezelf te kunnen beantwoorden is het handig dat ik eerst duid wat ik onder een leider versta en wat voor mij een manager is.

>>>Leiderschap          >>>Werkdruk          >>>Teamontwikkeling         
>>>Persoonlijk Leiderschap