Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Effectief en ontspannen leiderschap betekent voor mij leiden vanuit puurheid, echtheid, inspiratie en potentie. Leiden in volledige vrijheid en in volledige verbondenheid met jezelf en je omgeving.

Leiderschap zonder masker

10 februari 2021

In dit blog ga ik dieper in op het belang van jezelf zijn als je effectief en ontspannen leiding wilt geven. Je bent wie je bent en het heeft geen enkele zin of toegevoegde waarde om in je leiderschap een rol te spelen. Wees jezelf. Dat is het belangrijkste. Toch is het nog niet vaak gebruikelijk om je maskers af te zetten en te zijn wie je bent. Om jezelf te zijn en je kwetsbaarheid te laten zien.

Ben jij weleens bang?

Misschien ben je wel bang om je kwetsbaarheid te laten zien. Bang zijn is ook zoiets in je leiderschap. Angst staat effectief en ontspannen leiderschap in de weg en is eigenlijk een thema op zich. 

Angst…. Als iemand mij had gevraagd of ik wel eens last heb van angst, dan had ik hardop ‘nee’ gezegd. Ik dacht altijd namelijk dat ik (bijna) nergens bang voor was. Toen ik jonger was deed ik graag  actieve dingen. We gingen ieder jaar met een groep vrienden een weekend weg. Het was ieder jaar weer een uitdaging om de activiteiten spannender te laten zijn dan het voorgaande jaar. Ik vond klimmen en abseilen geweldig, net als mountainbiken in Zuid Limburg, raften, canyoning, etc. Voorbij je angsten, dat was vrijheid voor mij. Zelfs een aantal jaar geleden toen ik in Zuid Afrika was heb ik dingen gedaan die ik al lang op mijn lijstje had staan. In een haaienkooi bijvoorbeeld. En parachutespringen.

Wat ik alleen niet merkte was dat die stoerdoenerij een rol was die ik speelde. Voor wie moet ik stoer zijn? Voor mezelf? Voor de buitenwereld? Als leidinggevende? Ik merkte dat ik steeds verder bij mezelf vandaan kwam te staan door te doen wie ik niet was. Ik zette mezelf helemaal dicht voor mijn eigen gevoel.

Geen emoties

Ik had van huis uit meegekregen dat je je emoties niet mocht laten zien. Alsof je niet voluit mag leven. Mijn ouders zijn van een generatie waarbij praten over emoties niet geleerd is. Mijn opa’s en oma’s zijn getekend door de gevolgen van twee grote oorlogen, waarbij het verdriet vaak te groot en te pijnlijk was om het erover te hebben. Uit bescherming werd er dan maar over gezwegen.

Mijn ouders hebben dus van huis uit meegekregen dat er niet over emoties wordt gepraat. En dat heb ik feilloos overgenomen. Emoties kwamen niet in mijn woordenboek voor. Dat was iets voor watjes. Dat hoorde niet bij René Rensen. Die was sterk, nergens bang voor en was een gewaardeerd leidinggevende.

Effectief en ontspannen leiderschap betekent voor mij leiden vanuit puurheid, echtheid, inspiratie en potentie. Leiden in volledige vrijheid en in volledige verbondenheid met jezelf en je omgeving.

Problemen

Iets soortgelijks speelde er in mijn thuissituatie rondom problemen. Daar werd niet over gesproken. Niet met elkaar en volgens mij ook niet tussen mijn ouders onderling. Het credo was veel meer dat wanneer je  niet over problemen praatte ze er ook niet waren. Dat heb ik heel sterk van huis uit meegekregen.

Kwetsbaarheid mag niet...

In een ander blog van mij “Durf jij kwetsbaar te zijn als leider” ga ik in op het belang van jezelf kwetsbaar opstellen als leidinggevende. Toch is dit niet zo eenvoudig als we allemaal denken. En dat komt vooral doordat we in een wereld leven waarin kwetsbaarheid wordt gezien als een zwakte. En wat ik hierboven schreef over het hebben en tonen van emoties kan dan niet, want emotioneel zijn is een teken van kwetsbaarheid en kwetsbaarheid is een zwakte. Dat kan echt niet. Zeker niet als leidinggevende.

Vraag er niet naar, vertel er niets over. Je mag alle emoties voelen die je maar wilt, maar je hebt er niets aan om die met anderen te delen. Leiders doen dat niet. 
Omdat we vaak niet hebben geleerd om over emoties te praten houden we onze mond. En als we er over praten weten we vaak de juiste woorden niet te vinden. Ook dat moedigt niet aan om over emoties te praten. We zwijgen want dat is veel makkelijker.

Over emoties praten is zinloos en zonde van de tijd. Niet voor mensen zoals wij. Niet voor leidinggevenden.

We zijn emotioneel zo afgestompt dat we niet eens weten waarover we moeten praten. Oppervlakkigheid viert hoogtij en wordt alom gewaardeerd.

Onzekerheid is een vies woord geworden.

Je ermee bezighouden en er vragen over stellen is om problemen vragen. Straks kom ik nog iets te weten wat ik niet wil weten of niet zou moeten weten. Bewaar me alsjeblieft.

Stoer doen

Door deze opvattingen over het delen van emoties hebben we niet echt goed geleerd hoe we over onze emoties moeten communiceren. Ik weet nog dat ik me niet veilig voelde om te huilen. Huilen was immers voor baby’s. Voor mij persoonlijk ligt het dieptepunt wat emoties aangaat op de begrafenis van een mij heel dierbaar persoon.

Ik kon mezelf niet zijn op dat moment en mijn echte emoties laten zien omdat ik enkele keren moest spreken. Hiervoor heb ik de hulp van mijn huisarts ingeschakeld om deze dag zo goed als mogelijk door te komen. Maar wat is er mis met het tonen van je verdriet?

Nu ik er op terugkijk vind ik het echt bizar maar het was toen wel mijn realiteit.
René Rensen huilt niet. Dat hoort niet en dat past niet. 

Ook worden emoties vaak belachelijk gemaakt, of worden er grappen over gemaakt. Als ik vroeger iets spannend vond, werd ik erom uitgelachen. Dus had ik mezelf een mooi stoer masker aangemeten. Een masker waarachter mijn kwetsbare kant verborgen bleef. En het duurde 57 jaar voordat ik mijn echte ik durfde te laten zien. Als het gaat om emoties.

100% jezelf zijn en geen masker dragen leer je in mijn trainingen effectief en ontspannen leiderschap.

Het waren overigens niet alleen de zogenaamde negatieve emoties die gemeden werden. Ook met positieve emoties als vreugde of blijdschap is het lastig omgaan soms. Als ik echt speels of vrolijk was, dan werd er gezegd “doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” of “stel je niet aan”. Alles moest binnen een bepaalde bandbreedte gehouden worden. En vaak blijf je als kind dus ook binnen deze bandbreedte. En dat neem je mee in je hele verdere leven. Totdat het moment komt dat je jezelf afvraagt: Ben ik dat? Daarom besteed ik in mijn trainingen ook zoveel aandacht aan jouw drijfveren en jouw waarden. Dat is jouw basis. Dat ben jij. Puur en echt. En van daaruit gaan we samen op reis.

Leiderschap

Naast dat het masker mij een bepaalde mate van psychische veiligheid gaf, heeft het masker mij ook geholpen in mijn carrière als leidinggevende.

Er bestaan nog steeds heel veel overtuigingen over leidinggeven. Of je nu in het bedrijfsleven werkt of in het onderwijs. Over de persoonlijke eigenschappen van een leidinggevende bijvoorbeeld. Een leidinggevende hoort rust en stabiliteit uit te stralen en dient alles onder controle te hebben. Hij of zij geeft altijd het goede voorbeeld en neemt het voortouw, is enthousiast, kan goed communiceren, inspireert en geeft vertrouwen. Maar ook hoort een leidinggevende ten alle tijde zijn/haar emoties in de hand te hebben en houden. Nou, dat laatste had ik wel geleerd! In mijn leidinggevende jaren heb ik mijn emoties echt niet laten zien. Hard werken was het motto. Want daar was immers nog nooit iemand aan doodgegaan.

Zei mijn moeder altijd.

Jezelf zijn

Gelukkig is er steeds meer ruimte voor het tonen en uiten van emoties. Zowel positieve als negatieve. Ik zie ook dat het voelen en bij jezelf naar binnen gaan steeds belangrijker worden gevonden. We worden steeds beter in het voelen en uiten van vervelende of negatieve emoties. Gelukkig worden we steeds nieuwsgieriger naar onze eigen gevoelens, kunnen we er beter mee omgaan en kunnen we er steeds wat beter over praten.

Onze drang naar écht contact met onszelf en anderen wordt alsmaar groter. En dat is goed nieuws! Het zorgt ervoor dat we onszelf weer compleet gaan voelen. Dat we onszelf durven zijn en alles kunnen accepteren wat er is. En dat we van een ‘vlak leven’ naar ‘voluit leven’ kunnen gaan. Waarin volop ruimte is voor emoties. Op welke manier dan ook.

Tips om jezelf te zijn

Zakelijk gezien is het nog steeds erg lastig om jezelf te zijn en je kwetsbare kant te laten zien. In mijn carrière als leidinggevende heb ik tot op de dag van vandaag maar weinig echte authentieke mensen gezien. Mensen die trouw zijn aan zichzelf en hun eigen gevoel en doen wat ze écht willen. Die lak hebben aan wat mensen van ze vinden en die gewoon hun gang gaan. Vanuit hun drijfveren en waarden. Hun visie en missie. Leidinggevenden zonder maskers. Mensen die ergens voor staan en die zich niet vergelijken met anderen of hun goedkeuring nodig hebben. Die hun ding doen. Die inspireren en van daaruit effectief en ontspannen leiding geven.

Omdat het soms best lastig kan zijn – zeker in een zakelijke omgeving – vind je hieronder een aantal tips om toch helemaal jezelf te zijn en te blijven. Vooral als leidinggevende.

Tip 1: Ken jezelf

Weet jij wie je echt bent? Ken jij jouw drijfveren en waarden? Jouw visie en missie. Weet jij waartoe jij op aarde bent? Allemaal essentiële vragen die voor mij de basis zijn om samen te werken. En dat weten is ook belangrijk voor jouw leiderschap. Dat je bent wie je bent en zo effectief en ontspannen leiding geeft.

Tip 2: Accepteer jezelf

Hoe sneller jij jezelf kunt accepteren, hoe sneller jij gelukkiger wordt. Iedereen heeft z’n goede en slechte kanten, zijn talenten en uitdagingen, inclusief jij. Jij hoeft echt niet in alles uit te blinken. Als je weet wie je bent en daar vrede mee hebt, dan kan je leven eigenlijk pas echt beginnen. En dan ben jij wie je bent. Of je nu vader, partner of leidinggevende bent.

Mensen voelen over het algemeen redelijk aan of jij jezelf bent of niet. Realiseer je dat het veel fijner is om een gesprek aan te gaan of om samen te werken met iemand die zichzelf durft te zijn dan iemand die zijn of haar maskers nog op heeft. En niet authentiek is of durft te zijn. Want dat is dan altijd nog de vraag.

Tip 3: Weet jij wat je wilt?

Deze is best lastig. Veel mensen weten niet wat ze willen en blijven daardoor maar in cirkeltjes lopen. Ze twijfelen en maken hierdoor geen keuzes. Het is alsof ze op een rotonde rijden en geen afslag durven nemen. Vaak zitten deze mensen veel ‘in het hoofd’, waardoor ze dat innerlijk stemmetje of intuïtie nauwelijks meer horen. Ik weet wel dat 71% van de leidinggevenden niet happy zijn op hun werk. Bijna driekwart van de leidinggevenden is niet gelukkig op het werk. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat deze mensen niet weten wat ze willen en daardoor geen keuze(s) durven te maken? Ongelukkig zijn op je werk is vreselijk.

Kunst is nu om toch meer naar het gevoel te durven luisteren. Een mooie tip hierbij is om je weerstand of je twijfel te onderzoeken door jezelf 5x waarom te vragen. Waarom wil ik iets juist wel of niet? Vaak krijg je dan een beter inzicht waar de twijfel in zit.

Het is altijd beter om een keuze te maken – ook pakt deze later minder goed uit – dan om maar op de rotonde te blijven rijden. Zo blijf je in beweging en weet je beter wat je (niet) wilt.

 Tip 4: Eerlijk zijn naar jezelf

Durf jij eerlijk te zijn naar jezelf. Om daar maar mee te beginnen. Want als jij niet eerlijk bent naar jezelf dan ligt het voor de hand dat je ook niet eerlijk bent naar anderen. Ben je in contact met jezelf en weet je wat je nodig hebt? Als jij echt eerlijk bent dan lukt het pas echt goed om jezelf te zijn. Eerlijk zijn is ook een belangrijke voorwaarde voor mensen om vertrouwen in jou als leidinggevende te kunnen hebben. Dat heeft Stephen Covey wel aangetoond in zijn boek “De snelheid van Vertrouwen”.

Eerlijkheid is de basis voor vertrouwen en voelt bevrijdend. Eerlijkheid zorgt voor moeiteloosheid. Maar het kan ook ontzettend spannend zijn. .

 Tip 5: Zeg wat je denkt

Als je weet wat je wilt en je eerlijk naar jezelf bent, dan is de volgende stap om aan te durven geven wat je wel en niet wilt. Ook al is het soms spannend, durf “nee” te zeggen. Durf je grenzen aan te geven. Zowel in je werk als in je privésituatie. Ga eens op onderzoek uit waar jouw grenzen liggen en ga er voor de grap eens overheen. Al spelenderwijs wordt het steeds makkelijker om duidelijk aan te geven wat voor jou prettig voelt en wat niet.
Ik hoef jou niet te vertellen dat ook voor jouw leiderschap het stellen van grenzen belangrijk is. Zodat je medewerkers weten wat ze aan je hebben en wat jij wel en niet accepteert.

Jij bent wie je bent en je hoeft je niet slimmer, leuker, aardiger of wat dan ook voor te doen naar anderen. Echt niet.

Tip 6: Vergeet hoe het hoort 

Een overtuiging waar heel veel mensen last van hebben is ‘zo hoort het’. Voor mijzelf was dit ook een belangrijke. Ik schreef al over het adagium van mijn moeder. Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan. Dat hoorde zo, dat deed je gewoon. Ik ook. Ik wilde het graag goed doen voor de buitenwereld en wilde doen zoals het hoort. Hard werken. Niet buiten de lijntjes kleuren. Niet opvallen. Maar hiermee kun je niet compleet jezelf zijn. Hiermee doe je vooral dingen voor de buitenwereld en niet wat je zelf eigenlijk wilt. Ik heb dat lang volgehouden maar op een gegeven moment brak ook mijn lijntje. Vanaf dat moment deed ik niets meer voor de buitenwereld. Ik deed het voor mezelf en als ik niet wilde dan deed ik het niet.

 Tip 7: Heb geen oordeel

Stel oordelen zo lang als mogelijk uit. Wanneer je over anderen oordeelt, dan veroordeel je eigenlijk een stukje van jezelf. Vaak veroordelen we namelijk in anderen eigenschappen die we in onszelf haten. Eigenschappen die ons juist maken wie we zijn. Ons unieke zelf. We projecteren onze eigen oordelen vaak op anderen. En gaan zo veroordelen en dat is iets dat je zeker als leidinggevende niet doet.

Besef ook dat je de ander niet kunt veroordelen, omdat je zijn of haar welke verhaal niet kent. Je weet vaak niet wat er werkelijk achter zit. Jouw oordeel zegt niks over de ander, maar meer over jezelf. Laat de dingen meer zoals ze zijn en maak je niet druk.

Op het moment dat je wilt oordelen, stop jezelf dan. Probeer je oordeel om te buigen naar een gevoel van compassie. Probeer met compassie naar de ander én naar jezelf te kijken. Jij bent jij, die ander is gewoon die ander. Zeker het met compassie naar mezelf kijken heeft mij enorme stappen laten zetten. Ik mag er zijn. Ik ben goed zoals ik ben. Ik hoef me niet mooier voor te doen dan ik ben.

 

Tip 8: Wees dankbaar

Dankbaarheid is een hele fijne emotie. je kunt deze emotie altijd activeren door je te bedenken waar je op dit moment dankbaar voor bent. Mooie vragen hierbij zijn: “wat gaat er allemaal goed in mijn leven?” en “wat is er goed en mooi aan mij?” en “waar mag ik vandaag dankbaar voor zijn?” Zo kun je je gemoedstoestand in een paar minuten compleet omdraaien. Weet daarbij dat het tonen van dankbaarheid een ontzettend krachtige manier is om blij te zijn met jezelf en jouw wereld. Want jouw dankbaarheid daar profiteren uiteindelijk anderen ook van. Vooral anderen.

Door je regelmatig dankbaar te voelen kom je dichterbij wie je bent. De neiging om jezelf te bewijzen en om je anders voor te doen verdwijnt. Je waardeert je eigenschappen en unieke karakter meer.

 Tip 9: Leef hier en nu

Leef niet in je hoofd, maar in het hier en nu. Ga je niet lopen afvragen wat er allemaal aankomt. Het moment en vooral het genieten van het moment is zo essentieel. Als je dichtbij jezelf wilt zijn en blijven kun je dat letterlijk doen door je aandacht in het hier en nu te brengen. Er is namelijk niets meer of minder dan het hier en nu. Gisteren is geweest en morgen moet nog komen.

Gebruik je hoofd iets minder en je zintuigen iets meer. Voel je ademhaling, voel de zon op je gezicht of de wind door je haren. Voel hoe je voeten de grond raken en maak contact met je voeten. Geniet van het moment en wees dankbaar.

Ga mee met de flow van het leven en maak je niet te druk. Voel dat alles goed is op dit moment. Jij bent goed, dus probeer gewoon jezelf te zijn. Dat is goed.

 

Effectief en Ontspannen Leiderschap

Effectief en ontspannen leiderschap betekent voor mij leiden vanuit puurheid, echtheid, inspiratie en potentie. Leiden in volledige vrijheid en in volledige verbondenheid met jezelf en je omgeving, terwijl je jouw unieke kwaliteiten en talenten gebruikt en je kwetsbaarheid laat zien. Exact weten wie je bent en wat je écht wil. En daar dan ook verantwoordelijkheid voor nemen.  Privé, maar zeker ook zakelijk. Ben jij klaar om effectief en ontspannen leiding te geven?

Wellicht is dit blog interessant voor iemand in je netwerk die niet in het onderwijs werkzaam is. Zou je dit blog dan willen delen? Alvast dank voor de moeite!

Checklist werkdruk

Je las zojuist een blog van mij, René Rensen

Wil jij groeien als leider? 
Dit is wat ik voor je kan doen:

e-book: Over wat jij kunt doen aan jouw  Waan van de Dag
Zoom-Consult: Direct mijn persoonlijke hulp
Effectief en ontspannen leidinggeven: Een geweldige online training 
Executive coaching: Structureel aan de slag met jouw leiderschap

Start eens met bijgaande gratis checklist en doe er direct je voordeel mee.