Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Wat is Persoonlijk Leiderschap?

Inleiding

Je bent als schoolleider de hele dag bezig om naast je afspraken allerlei mensen te woord te staan, zaken voor ze te regelen en calamiteiten op te lossen. Het is vaak storm! Aan het eind van de dag verzucht je dat je nu pas aan je eigen werk toekomt. Ik schreef hier al eerder over in een blog.  De waan van de dag regeert je leven als schoolleider. Door deze waan van de dag is de kans op een hoge werkdruk aanmerkelijk groter. En als je niet goed uitkijkt heb je last van stress. Je persoonlijk leiderschap kan je helpen!

Iedereen heeft zijn verleiding

Als ik aan schoolleiders vraag wat zij zo aantrekkelijk vinden aan hun werk, dan wordt steevast de afwisseling en dynamiek genoemd. Geen dag is hetzelfde. Er wordt iedere dag weer opnieuw een beroep op je gedaan en vooral op je flexibiliteit om te reageren op datgene wat je niet gepland hebt. Ik heb hier al eerder over geschreven. Maar waarom zou je dit eigenlijk willen en doen? Vind je dat je altijd beschikbaar moet zijn? Help je andere(je leraren) graag? Of ben jij een schoolleider die overal kansen ziet voor de ontwikkeling van de school? Of wil je simpelweg de controle hebben, zodat er zo weinig mogelijk fout kan gaan? Allemaal verleiders om als schoolleider mee te gaan in de waan van de dag.

Die je een lekker gevoel geven

Wat al deze verleiders gemeen hebben is dat zij je belangrijk laten voelen. Leerkrachten, ouders en kinderen doen een beroep op je en geven jou het gevoel dat je nodig bent. Het maakt dat je jouw werk als schoolleider als betekenisvol en zinvol ervaart. En dat is heel motiverend. Het is een van de belangrijke pijlers om je in je werk op je plek te voelen: dat anderen behoefte hebben aan jouw kennis en kunde. Dus wat kan daarop tegen zijn?

Het grote nadeel van al deze verleiders is, dat je heel snel geneigd bent om erop in te springen vanuit een korte termijn bevrediging van je behoefte. Je kunt direct in actie komen en voor een ander het verschil maken, wat een directe energierush geeft. Lekker! En stiekem vind je dat nog lekker ook. Eigenlijk is het daardoor een soort verslaving, want je geeft er aan toe, terwijl je weet dat het niet goed voor jezelf is. Wat is die verslaving en wat kan je er aan doen?

En dan komt de kater

Maar wat gebeurt er als je steeds blijft ingaan op deze waan van de dag? Dan baal je dat je niet gedaan hebt wat je gepland had. Je bent nog niet opgeschoten met datgene wat heel belangrijk is en al een tijd op je bord ligt. Dat moet dan ’s avonds of op een ander moment die je liever had besteed aan privézaken. Maar ja, jij hebt je laten verleiden, dus je moet zelf ook de consequenties daarvan dragen. En dat voelt niet fijn. Als je dan later de dag nog eens naloopt, dan zijn de energiegevers van de waan van dag stiekem iets waar we wel met genoegen aan terug kunnen denken. Dus morgen doen we het toch weer zo.

Daarnaast maak je anderen ook verslaafd

Maar ben jij als schoolleider op deze manier wel echt van betekenis voor anderen? Voor je leraren bijvoorbeeld. Je maakt ze door deze manier van werken best afhankelijk van je. Je krijgt bijvoorbeeld leraren die verslaafd zijn aan jouw oplossingsgerichtheid. En als je dan een keer niet beschikbaar bent, dan kan dat je nog wel eens verweten worden. Zeker in het onderwijs worden schoolleiders vaak gezien als een faciliteit die ter beschikking hoort te staan van het personeel. Dus ze blijven een beroep op je doen en er komt geen einde aan de waan van de dag.

We hebben een zichzelf onderhoudend systeem gecreëerd. Maar wel een systeem waarin leraren geen verantwoordelijkheid nemen en naar jou wijzen als het gaat om van alles en nog wat. Daar ben jij toch voor? Dat los jij toch wel op voor mij? Ja hallo, daar heb ik nu echt geen tijd voor, kun jij dat niet even doen?

Herkenbaar?

Misschien is het dan raadzaam om eens bewust stil te staan bij jouw persoonlijk leiderschap. Hoe staat het daarmee? Want persoonlijk leiderschap gaat vooral over jezelf: leiderschap ontwikkelen over je eigen werk en leven.
Zelfreflectie, zelfbewustzijn en zelfsturing zijn belangrijk om vorm te geven aan je persoonlijke ontwikkeling. En daarmee aan je persoonlijk leiderschap.

Want dat is ook erachter komen wat je belangrijk vindt en waar jouw grenzen liggen. Dat je je bewust bent van de alledaagse dingen maar wel in de context dat jouw gedrevenheid als schoolleider je niet teveel wordt. Dat betekent dus ook dat jij heel bewust nee kunt zeggen en dat je dat vervolgens ook doet. Dan is het ook belangrijk dat je niet over de waan van de dag heenvliegt, maar juist bewust stilstaat bij wat er gebeurt. Zo vaak als dat mogelijk is.

Vraag jezelf regelmatig af

Wat zijn taken en werkzaamheden die ik graag doe en waar ik energie van krijg?
Als je naar die lijst kijkt, welke twee dingen vind je dan het allerleukst?
Wat zijn de werkzaamheden die je nu wel allemaal doet maar waar je echt geen energie van krijgt?
Als je jezelf regelmatig deze vragen stelt dan gaat dat van invloed zijn op de inhoud van je werkzaamheden. Dat kan niet anders. Dus het gaat ook invloed hebben op de waan van de dag.

Voor mij is persoonlijk leiderschap

  • Blijven werken aan de doelen die je jezelf hebt gesteld: in je eigen tempo, niet        altijd vol gas.
  • Jezelf vragen durven stellen.
  • En ook: sparren met collega schoolleiders, je partner of anderen waarmee jij goed kunt praten
  • Stilstaan bij- en genieten van wat je hebt bereikt. Op persoonlijk vlak maar zeker   ook met je school.
  • Obstakels zien en onderkennen, hier bewust mee omgaan en ze tackelen als dit     nodig is.
  • Duidelijk aangeven wat je van de ander verwacht en waar je grenzen liggen, en       ook ‘nee’ kunnen zeggen.

Helikopterview

Persoonlijk leiderschap begint dus bij jezelf. Het vereist dat je goed nadenkt over de vraag wie je wilt zijn en regelmatig ‘pas op de plaats maakt’ om de kracht in jezelf te zoeken. Ben ik wie ik wil zijn? Doe ik wat ik wil doen? Wat heb ik nog nodig? Om deze vragen te beantwoorden, kun je regelmatig eens goed naar jezelf kijken. Ook kun je als schoolleider veel voordeel halen uit feedback van je collega’s en bijvoorbeeld je partner. Door regelmatig te sparren, blijf je scherp op zaken waar je aan wilt werken. Gedreven en met passie werken is ontzettend fijn, maar het mag je niet te veel worden. Je kunt nu eenmaal niet alles willen…

Slot

Dan sluit ik dit blog af met enkele tips die je kunnen helpen om je persoonlijk leiderschap te blijven ontwikkelen:

-  Zoek en ontwikkel de kracht in jezelf. Wie ben je? Waar sta je voor? Wat zijn je -         visie en missie? Wat wil je betekenen voor anderen/voor jezelf? Wat wil je                   bereiken? Zelfkennis is de basis van persoonlijke groei en ontwikkeling.
-  Jij voert de regie. Stel jezelf doelen en werk daar in jouw tempo aan. Voelt het           niet prettig op enig moment? Laat het even los en stel het bij. Het belangrijkste is     dat jij het naar je zin hebt en dat je een goede balans vindt tussen werk en privé.
-  Sta open voor verandering. Zorg dat je blijft meebewegen met de ontwikkelingen       van jouw schoolleiderschap. Overweeg eens een andere baan. Kan erg                         verfrissend zijn!

Ik ben dé expert in persoonlijk leiderschap voor schoolleiders. Wil je jezelf overtuigen? Vraag een adviesgesprek aan.