Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Wat maakt een leider een goede leider?

Er zijn boekenkasten vol geschreven met definities over wat leiderschap precies is. Ga maar eens Googelen op het woord leiderschap of leiderschap in het onderwijs en je zult meer dan een miljoen hits krijgen. Je merkt dat bijna iedereen zijn eigen definitie of invalshoek heeft.

Wat is leiderschap?

Ik wil geen academische discussie over leiderschap starten. Waar ik vooral naar op zoek ben, is wat goed leiderschap in de (onderwijs) praktijk betekent. En nog meer: wat anderen, in het onderwijs ouders, leerlingen, collega directeuren, als ‘goed’ leiderschap ervaren. Daarnaast focus ik op het persoonlijke aspect van leiderschap: de mens achter de leider.

Als je aan willekeurige Nederlanders met enige kennis van het onderwijs vraagt over welke eigenschappen een goede leider in het onderwijs moet beschikken dan zou je zomaar de volgende antwoorden kunnen krijgen.
- “Bijzonder”,
- “een krachtige persoonlijkheid”,
- “vernieuwend”,
- ‘een eigen stijl”,
- “ondernemend”
- “visionair’
- “zij maken het verschil”,
- “vasthoudend

Werken aan hun Visie

Deze eigenschappen horen blijkbaar bij goede leiders. Mensen die een verschil maken, die anders zijn dan anderen. Zij durven een toekomstbeeld te schetsen dat anderen niet voor mogelijk achten. Zij steken daarmee hun nek uit.

Waarin zij bovendien overeenkomen is het volgende: Zij praten niet alleen over hun toekomstbeeld; zij brengen hun visie in de praktijk. Zij zijn geen roependen in de woestijn. En zij doen dit niet alleen. Zij weten hun toekomstbeeld zodanig over te dragen, dat anderen er in geloven. Bovendien inspireren zij mensen om alles uit de kast te halen, om dit toekomstbeeld in de praktijk te brengen.

Zouden de hierboven genoemde kenmerken kunnen helpen in mijn zoektocht naar wat een goede leider is? Ik denk het wel want daarover doordenkend kom ik tot de volgende kenmerken die voor mij relevant zijn wanneer het gaat over het omschrijven van wat een leider tot een goede leider maakt in het onderwijs.

Mijn kernpunten over leiderschap

Mijn kernpunten zijn:

Een Ambitieuze Visie.
Een heldere en unieke kijk op de (onderwijs) wereld en op dat wat zij willen bereiken: hun droomwens. Iedere goede leider heeft een duidelijke visie op de wereld en een droomwens. Daarnaast zijn ze bereid om bergen te verzetten om hun visie tot werkelijkheid te maken. Zij dragen een aantrekkelijk toekomstbeeld uit, dat sommigen in tijd en context niet voor mogelijk achten. Denk maar aan de impact van Martin Luther King en Nelson Mandela in een periode en tijd waarin hun ideeën revolutionair waren. En Richard Branson en Steve Jobs die ondanks uitdagende economische tijden en tegen alle academische wijsheden en bedrijfskundige spelregels in, prachtige bedrijven opbouwden.

De impact van hun leiderschap op mensen.
Zij hebben een sterke aantrekkingskracht op anderen, stimuleren om het beste uit zichzelf te halen en inspireren tot buitengewone prestaties. Goede leiders weten anderen te inspireren om deze visie werkelijkheid te maken. Weer even terug naar het onderwijs. Goede leiders kunnen de visie in eigen woorden verwoorden en zelf uitdragen. Zij zijn in hun hart geraakt en zijn geïnspireerd om grensoverschrijdende acties te nemen. Zij inspireren de leraren om de visie in de onderwijspraktijk te implementeren.

Hun persoonlijkheid.
Ze staan open voor ideeën van anderen, zijn authentiek (what you see is what you get) en zijn krachtige persoonlijkheden, maar kunnen soms bescheiden overkomen. Collins spreekt zelfs van een type 5 leiderschap. Een type 5 leider is niet bezig met zijn ego en puur en voornamelijk eigen belang maar met het belang van de organisatie en de mensen. Ze hebben vaak een hoger algemeen belang dat zij willen bereiken.

Ze zijn congruent:
Wat zij vertellen over wat zij willen bereiken; hun visie en misse is consistent met wat zij vertellen en doen.

Mijn vraag is, als je leiders in het onderwijs in Nederland langs mijn meetlat van goede leiders legt, wie zie je dan als een toonbeeld van een goede leider? Ik hoor graag wie je als een goede leider ziet in Nederland en waarom!

Wil je met mij eens door praten over jouw leiderschap? Klik op onderstaande button en plan een afspraak in!