Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Werkdruk in crisistijd

In dit artikel lees je:

Inleiding

Werkdruk op school, welke schoolleider heeft er niet mee te kampen? Zeker in deze crisistijd is de werkdruk enorm. Minder doen is ook geen optie, want dat gaat ten koste van je leraren en leerlingen. Dat wil je als schoolleider niet en daarom zwoeg je door. Dus je maakt structureel meer uren dan waar je voor betaald wordt, je voelt die werkdruk enorm goed. Soms verandert werkdruk in stress en je ziet om je heen collega directeuren uitvallen. Niet fijn en het laatste wat je zelf wilt.

Werkdruk van de schoolleider

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe website www.renerensen.nl gelanceerd. Ter gelegenheid daarvan heb ik een aantal LinkedIn publicaties geschreven om de Nederlandse schoolleiders te wijzen op mijn nieuwe website. In een van deze bijdragen had ik het over de werkdruk van de schoolleider.

“Als ik met schoolleiders praat dan vallen me regelmatig twee dingen op. 1. Schoolleiders praten met veel liefde over hun vak. 2. Vaak volgt dan in dezelfde zin de toevoeging "Maar het is vaak ook erg druk en hard werken" Nu zei mijn moeder vroeger al dat van hard werken nog nooit iemand dood is gegaan. Daarmee bedoelde ze eigenlijk te zeggen dat het niet erg is om hard te werken. Dat denk jij misschien ook wel. Het is niet erg om als schoolleider hard te werken. Dat hoort er nu eenmaal bij en dat wist ik toen ik er aan begon. Geen probleem. Maar eigenlijk is druk zijn een gewoonte. En nog een domme ook! De kans dat jouw druk zijn een probleem wordt is groter naarmate de periode van druk zijn langer duurt. Dat jij als schoolleider dus eigenlijk structureel te hard werkt. Dan krijg je klachten: fysiek of mentaal. En dat wil je niet. Ik heb een GRATIS checklist voor je. Met deze checklist kun jij eenvoudig afvinken wat wel of niet op jouw van toepassing is. Zo krijg je snel inzicht in hoe jij er voor staat als het gaat om jouw werkdruk. Om deze checklist aan te vragen ga je eenvoudig naar www.renerensen.nl

Je kunt de checklist op de homepage aanvragen! Ik wens je veel succes met het invullen!”

Reacties

Deze bijdrage werd goed gelezen en gedeeld en lokte ook reacties uit. Een van de reacties, afkomstig van een schoolleider, was:  “Het is Coronatijd!” Toen ik daarna aan haar vroeg wat ze met deze opmerking bedoelde en dat ik me heel wel bewust ben van de tijd waarin we leven ontving ik de volgende reactie: “Dat er zoveel last minute werk op ons bordje is gekomen de laatste weken dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat er geen schoolleiders zijn die nu werkdruk ervaren. Kan goed de weekenden en vakanties vrij houden muv het werk dat ik bewust voor die momenten plan. Karnaval was zo ongeveer het laatste moment dat werk niet in het hoofd zat. Afsluiten gaat nu gewoon niet.: “

Deze reactie heeft mij wel aan het denken gezet. Deze schoolleider koppelt haar hoge werkdruk op dit moment heel duidelijk aan de Corona crisis. Ik vraag me dat oprecht af. Of dat echt zo is.

Waar heeft het toe geleid?

Natuurlijk heeft de Coronacrisis er voor gezorgd dat de werkdruk van schoolleiders en leraren de afgelopen weken gigantisch is geweest. Ik heb meermalen mijn bewondering uitgesproken over de inspanningen van het hele onderwijs. En dat meen ik oprecht.  Maar waar hebben die gigantische inspanningen uiteindelijk toe geleid?

Ik begrijp de verontwaardiging van een deel van het onderwijs als onze minister maar blijft roepen over de achterstanden die al dan niet via zomerscholen of andere olijke initiatieven zo snel als mogelijk moeten worden hersteld. Over zo’n opmerking vallen schoolleiders en anderen dan weer heen. Maar ondertussen zie ik op diverse plekken in het land wel degelijk van deze initiatieven ontstaan. Dat ontlokt aan mij dan weer de vraag hoeveel vertrouwen we met zijn allen eigenlijk hebben in het huidige systeem.

Feiten

Want ga maar na en dan ga ik gewoon uit van feitelijkheden.

  • 15 maart: aankondiging dat de Nederlandse basisscholen dicht gaan
  • de week van 16 maart: de eerste initiatieven van thuisonderwijs of onderwijs op afstand ontstaan
  • de werkdruk van schoolleiders en leraren neemt gigantisch toe
  • voor leerlingen en ouders betekent thuis onderwijs ook iets
  • er ontstaan “achterstanden” wordt er door diverse deskundigen geroepen
  • deze achterstanden gaan we zo snel als mogelijk is repareren
  • dat is op 24 mei nog steeds het uitgangspunt

Crisis in het onderwijs

In dit hele proces mis ik een belangrijk aspect. Eigenlijk bij iedereen die betrokken is bij de aanpak van de crisis in het onderwijs. En dat aspect is vertrouwen.
Wat als we nou eens waren uitgegaan van vertrouwen in plaats van controle? Want het organiseren van thuisonderwijs geeft ons als schoolleiders en leraren (en overheid?) toch nog een beetje de mogelijkheid om de ontwikkeling van de leerlingen te controleren. Daarbij accepterend dat deze ontwikkeling niet zo gaat als gewenst. Of beter: niet zo als de leerling gewoon naar school was gegaan. Want nu hebben we massaal achterstanden. Al zijn er ook mensen die het liever hebben over een nieuwe beginsituatie in plaats van over achterstanden. Maar toch….

Wat zou er gebeurd zijn?

Wat zou er gebeurd zijn als we niets hadden gedaan. Als we hadden geaccepteerd dat de scholen dicht zijn. Soi. Ze zijn dicht, we kunnen geen onderwijs geven. Jammer, maar het is niet anders. We zien elkaar weer over een paar weken. Wat zou er dan gebeurd zijn? Het is nu achteraf een beetje “een koe in de kont kieken” zoals ze in Brabant zeggen. Maar toch vind ik het een interessante vraag. Wat zou er gebeurd zijn als de scholen waren gesloten en dit als vaststaand feit zou zijn geaccepteerd. Vertrouwend op al die schoolleiders en leraren die de kwaliteiten bezitten om vanuit een nieuwe beginsituatie bij de heropening van de scholen het proces weer op te pakken.
Al eerder heb ik het rekensommetje gemaakt: 6 weken zonder onderwijs is omgerekend 150 uur. Uitgaande van een schoolweek van 25 uur. Een leerling in het Nederlandse onderwijs moet minimaal 7520 uur onderwijs genieten. Zou de ontwikkeling van de leerling nu echt zo in het gedrang zijn gekomen als deze 1,99% minder onderwijs zou hebben genoten? Ik betoog van niet.

Controle

Maar nee, de situatie in ons onderwijssysteem is (helaas) anders. De controle is zo ver doorgeschoten dat we zelfs in tijden van diepe crisis controle willen hebben over de ontwikkeling van leerlingen. We tuigen absurd snel (en misschien onverantwoord) een systeem van thuisonderwijs op. We accepteren klakkeloos de intensiteit die dit voor leraren én schoolleiders én leerlingen én ouders met zich meebrengt en vervolgens struikelen deskundigen al dan niet verbonden aan welk ministerie dan ook, over elkaar om manieren te bedenken en te bepleiten om de ontstane achterstanden bij leerlingen zo snel als mogelijk te repareren. En hoe bijzonder: geld speelt (bijna) geen rol.

Daar ben je als onderwijs gezegend mee!

Slot

Enne…het gaat om 1,99% van de lestijd!
Is dit de waanzin ten top?

Het zou in ieder geval voor 1 schoolleider hebben betekend dat het werk vanaf Carnaval niet(of minder)  in het hoofd zou hebben gezeten!

En dat is pure winst. En deze schoolleider is vast niet de enige!

Wil je samen met mij in gesprek om jouw situatie eens nader te bekijken? Aarzel dan niet en maak een afspraak voor een adviesgesprek. Klik op de knop hieronder en je kunt de afspraakm maken!

GRATIS CHECKLIST "MIJN WERKDRUK IN BEELD"

Als ik met schoolleiders praat dan vallen me altijd 2 zaken op:
1. Ze vinden het vak van schoolleider geweldig
2. Ze noemen ook steevast de hoge werkdruk

Als jij inzicht wilt krijgen in hoe het staat met jouw (te) hoge werkdruk dan is mijn GRATIS checklist uitermate geschikt als hulpmiddel. Na het invullen er van heb je een goed beeld van waar jij staat als het gaat over werkdruk, stress en zelfs burn-out. 
Vraag hieronder je gratis checklist aan.