Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Jouw coaching doet er toe

Jouw coaching doet er toe!

25 september 2021

Voor iedere leidinggevende is het coachen van medewerkers een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Ik krijg behoorlijk veel vragen over hoe je dat nou het beste aanpakt. Waar je op moet letten zodat je coaching het meeste effect sorteert. Voor jou als leidinggevende maar ook voor je medewerker. In dit blog geef ik je een paar tips waar je op kunt letten als je start met coachen en ga ik dieper in op een aantal technieken die je kunt gebruiken tijdens het coachen.

Waar let je op als je gaat coachen? Wat zijn dan belangrijke zaken?

Stel het doel centraal

Het belangrijkste doel voor beide partijen is om je medewerker te laten groeien in zijn of haar ontwikkeling en indirect in zijn of haar functie. Je medewerker staat centraal in het gesprek en jij bent er als leidinggevende vooral om je medewerker door zijn of haar leerproces heen te (bege) leiden. Jij helpt je medewerker om tot belangrijke inzichten te komen. Je helpt hem of haar in zijn leerproces. Je helpt om vaardigheden te verbeteren en om zaken te bespreken die op dit moment voor hem of haar nog buiten bereik liggen.

Luisteren, samenvatten, doorvragen

Als je als leidinggevende aan het coachen bent is het goed om jezelf te realiseren dat je vooral aan het luisteren bent tijdens een gesprek. Jij bepaalt het verloop van het gesprek en daarvoor kun je de LSD techniek inzetten. LSD staat dan voor luisteren, samenvatten en doorvragen. In dit rijtje staat luisteren niet voor niets als eerste vermeldt. Goed luisteren is een essentiële vaardigheid voor jou als je gaat coachen. Goed luisteren stelt je in staat om een adequate samenvatting van het gesprek te maken en op basis daarvan kun je weer nieuwe vragen stellen.

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat jij veel goedbedoelde adviezen over iemand uitstort. Neem je voor om zelf zo min mogelijk aan het woord te zijn. Focus op het luisteren en doorvragen. Dat helpt je coachee om zelf tot inzichten en tot leren te komen. En dat is de essentie van coachen. Help je medewerker om het zelf te doen. Maria Montessori zou het gezegd kunnen hebben.

Goede vragen bepalen de kwaliteit van het gesprek

Maar wat zijn dan goede vragen? Voor mij zijn goede vragen die vragen die open zijn en eenvoudig te beantwoorden. Hierbij ga ik er gemakshalve van uit dat je het verschil kent tussen open en gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar je met een simpel ja of nee op kunt antwoorden. Dit soort vragen brengen jou als leidinggevende niet zo heel veel verder. Open vragen zijn vragen die beginnen met een vragend voornaamwoord als wie, wat, waarom, wanneer, waar of hoe. Deze vragen dwingen je medewerker vaak tot enig nadenken en dat helpt iemand om tot inzicht te komen. Deze open vragen voorzien jou van informatie.

Aanvullend op het bovenstaande vind ik het belangrijk om de vragen die je stelt niet te ingewikkeld te maken. Twee vragen stellen in één vraag gebeurt nog weleens en maakt het voor je medewerker moeilijker om een antwoord te geven. Denk hierbij aan vragen als “Hoe ervaar je de samenwerking met X en waarom vind je dat? Dit kan voor je medewerker lastig worden. Ook onze hersenen zijn fan van simpele vragen. Van simpele vragen worden we blij en van moeilijke vragen lijken onze hersenen soms op slot te gaan. Ook worden ingewikkelde vragen vaak als een soort van bedreiging gezien.

Met eenvoudige vragen bereik je dus meer. Voorbeelden van eenvoudige vragen zijn:

 Welke kleine stap kun je vandaag al zetten?

Welke kleine stap kun je nu zetten om X te verbeteren?

Wat is één ding dat er goed of minder goed gaat?

enzovoorts...

Jouw coaching doet er toe

Jouw coaching doet er toe!

Stel 5x de Waarom vraag

Dit kun je als leidinggevende gebruiken om echt tot de kern van een probleem of situatie te komen. Je maakt door 5x de waarom vraag te stellen als het ware een samenvattende probleemanalyse doordat je een vraagstuk of probleem helemaal ontrafeld door 5x waarom te vragen. Door dit toe te passen krijg je moeiteloos de echte oorzaak van een probleem boven tafel. Deze techniek is ook zeer effectief om de kern van een probleem te benoemen en daar dan ook een oplossing voor te bedenken. Dit voorkomt dan meteen dat je symptomen bestrijdt in plaats van tot de kern te komen.

Een kijkje in de LEAN-aanpak

In de LEAN aanpak neemt coaching een centrale plaats in. Ook in het onderwijs zien we steeds meer organisaties werken met (delen van) de LEAN aanpak. Vaak hangt dit samen met het gewenste effect om verantwoordelijkheden zo laag als mogelijk in de organisatie te leggen. In combinatie met een ander LEAN uitgangspunt namelijk continue verbetering is dit ook voor coaching uitermate geschikt.

Als jij op de LEAN manier gaat coachen is het goed om de volgende vragen standaard in je repertoire op te nemen. Ze komen namelijk bij ieder coaching moment aan de orde:

-        Wat is je doel?

-        Hoe sta je er nu voor?

-        Wat heb je het meest recent gedaan?

-        Wat was je verwachting daarbij?

-        Wat is er daadwerkelijk gebeurd?

-        Wat heb jij er zelf van geleerd?

-        Wat houd je tegen om je doel te bereiken?

-        Wat ga je nu als eerste doen?

-        Wanneer wil je samen met mij kijken wat er is gebeurd?

Een groot bijkomend voordeel van deze aanpak is dat door het steeds stellen van dezelfde vragen de structuur van het gesprek zowel bij jou als bij je medewerker “tussen de oren” gaat zitten. Dat kan een voordeel zijn. Al kan ik me voorstellen dat deze aanpak niet in iedere situatie wenselijk is.

Spiegelen

Deze techniek wordt veel toegepast tijdens het coachen. Hoe gaat het in zijn werk? Eigenlijk is het aan je medewerker teruggeven wat je ziet gebeuren. Of wat je hoort bij een medewerker. Verbale en non verbale zaken. Houding en gedrag. Dat soort dingen. Meer is het niet. Door steeds terug te geven wat jij als coach waarneemt spiegel je je medewerker en helpt hem of haar om goed naar zichzelf te kijken. Je geeft je medewerker inzichten waar hij of zij iets aan heeft. Waar iemand mee verder kan.

Wees een oen

Misschien wel de belangrijkste tip. Wees een oen. Open, Eerlijk en Nieuwsgierig.

Ik wens je veel plezier in je coaching gesprekken. Voel je na het lezen van dit blog de behoefte om er eens verder over door te praten? Begin dan hier.

Aanmelden voor mijn blogs

Ik wil ieder nieuw blog direct ontvangen

Door je hieronder aan te melden ontvang je ieder nieuw blog dat verschijnt automatisch in je inbox. Ook krijg je tips en andere informatie over jouw leiderschap. Je kunt je altijd uitschrijven(alleen dat doet nooit iemand).