Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
Leiderschap is vragen stellen, ook aan jezelf

Leiderschap is vragen stellen(ook aan jezelf)

25 april 2021

Leiderschap is vragen stellen. En dat is soms bijzonder. Wellicht ben jij niet blij met de manier waarop het op dit moment gaat in je team. Dingen gaan langzaam, mensen laten zich lastig of niet aanspreken en er gebeuren voor je gevoel allerlei zaken die je liever niet ziet gebeuren. En daar voel jij je als leidinggevende helemaal niet prettig bij. Je bent gefrustreerd dat het niet loopt zoals jij het graag wilt.

Je hebt echter op dit moment geen idee waar het aan ligt dat het allemaal zo moeilijk gaat. Dat betekent ook dat je niet weet wat je er aan kunt doen om het allemaal wat makkelijker te maken. 
Misschien kan de vraag die ik je in dit blog aanreik jou helpen. Misschien krijg je door deze vraag aan jezelf te stellen net het juiste inzicht om met de situatie aan de slag te gaan.

Het gaat niet goed in je team

Als jij je op dit moment niet erg prettig voelt bij hoe het gaat in je team dan loopt menig leidinggevende daar lichtelijk gefrustreerd mee rond. Het is voor iedereen lastig om situaties mee te maken waar je niet direct een antwoord op weet. En als leidinggevende ben je steeds op zoek naar antwoorden op situaties die spelen op dit moment in jouw team. Het voelt niet goed, je neemt je werk mee naar huis en zelfs daar zit je te denken hoe je een en ander aan kunt pakken.

Je voelt de frustratie toenemen maar jij blijft als leidinggevende zoeken naar het goede antwoord. Het voelt niet goed maar je weet niet wat je eraan moet doen. Vanzelfsprekend kijk je ook naar jezelf en jouw rol in dit proces. Je merkt dat je hard aan het werk bent om verandering te krijgen. Dit maakt je moe. En heel eerlijk vind je je werkplek en je functie als leidinggevende op dit moment een stuk minder leuk. Sterker: voor het eerst in een hele lange tijd betrap je jezelf er op dat je met tegenzin naar je werk bent. Je bent echt niet op de goede weg

Waarom?

Je vraagt je met enige regelmaat af waarom het in je team gaat zoals het gaat. Je weet dat het ook anders kan want dat hoor je vaak genoeg van andere leidinggevenden die je spreekt. Dan hoor je de verhalen over hoe goed het gaat en welke enorme stappen er worden gezet in de ontwikkeling van die organisatie.

Waar plezier, lol en hard werken hand in hand gaan. Waarom gaat het bij jou in jouw team niet zo? Waarom gaat daar alles lastig, moeilijk en zwaar en wordt er niet gelachen en is er al helemaal geen plezier in het werk. Ook bij je medewerkers niet.

Zoals ik hierboven al schreef ben jij wel een leidinggevende die bereid is ook naar zijn eigen rol in dit proces te kijken. Natuurlijk vraag je jezelf in deze context af of deze situatie misschien met jou te maken heeft. Je weet dat je hard werkt en dat je de dingen die je doet met alle goede bedoelingen doet.

Maar toch gaan dingen niet zoals jij ze voor ogen hebt. Je vraagt jezelf af of je misschien teveel goedvindt op dit moment. Zaken die eigenlijk niet goed zijn voor je team en voor de organisatie. Maar die jij wel alle ruimte geeft op dit moment. Met als logisch gevolg dat je effecten ziet op de werkvloer die je als leidinggevende liever niet ziet.

Geen grenzen

Ik geef je een voorbeeld om duidelijker te maken met wat ik bedoel als ik zeg dat je misschien dingen toestaat die niet goed zijn voor het team en de gehele organisatie. Misschien herken je jezelf wel in het voorbeeld of heb je het zelf eens bij de hand gehad. Een klant van mij nam onlangs contact op met me en vertelde dat hij op dit moment tegen muren aan liep in zijn team. Een van zijn medewerkers vertoonde extreem negatief gedrag. Maar dan ook altijd en de hele dag door.

Tijdens een vergadering voerde deze medewerker het hoogste woord. Altijd kwam er een “ja maar…” Wat jij ook ter vergadering bracht. Deze medewerker roddelde veel in het team en dat gaat vaak over jou en je leidinggeven. De sfeer in dit team was om te snijden. Mijn klant reageerde op deze situatie door steeds de situatie te sussen en met de mantel der liefde te bedekken.

Wanneer er andere teamleden kwamen klagen dan luisterde hij wel maar deed er vervolgens weinig mee. Er veranderde niets in de situatie. De klant nodigde de betreffende medewerker regelmatig uit voor een gesprek maar tijdens het gesprek leek het wel of hij nooit de juiste woorden kon vinden. Het leek wel of hij blokkeerde waardoor er weinig veranderde.

En tijdens teamvergaderingen werden de andere teamleden steeds passiever en ook negatiever omdat ze wisten dat die ene medewerker toch wel het woord  voerde en hun inbreng er eigenlijk niets toe deed. Ik vertelde mijn klant dat dit alles te maken had met wat hij als leidinggevende aan deze medewerker toestond. Hoeveel ruimte hij hem eigenlijk gaf om ongewenst gedrag te vertonen.

Er waren geen duidelijke grenzen. Niet tijdens vergaderingen maar ook niet op de dagelijkse werkvloer. Niemand deed iets aan dit gedrag wat feitelijk volstrekt onacceptabel was. Ook waren de verwachtingen vanuit mijn klant naar de medewerkers toe niet duidelijk geformuleerd waardoor deze ruimte ontstond. Het duurde even voordat mijn klant tot dit inzicht kwam.

Toen zijn gedrag als leidinggevende veranderde en hij de medewerker in dit voorbeeld liet merken dat zijn gedrag onacceptabel was en aan alle medewerkers duidelijk maakte dat hij verwachtte dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid pakte veranderde een heleboel en kreeg mijn klant veel meer grip op deze medewerker en daarmee op het hele team.

 

Dé vraag

Ben jij als leidinggevende op dit moment vooral zelf hard aan het werken om de situatie op jouw werkvloer ten goede te keren? Heb jij ook regelmatig het gevoel dat je aan een dood paard aan het trekken bent? Ga jij ’s avonds gefrustreerd naar huis en kun je daarom niet of nauwelijks je ontspanning pakken? 
Stel jezelf dan nu eens de volgende vraag:

"Wat laat ik toe in mijn team wat mij als leidinggevende en ook de organisatie niet verder helpt?"

Schrijf alles op wat er in je opkomt. Ik adviseer leidinggevenden vaak om de afgelopen week als voorbeeld te pakken. Loop in gedachten de week nog eens na en begin te schrijven conform de gestelde vraag. Schrijf echt alles op wat er in je opkomt. Negativiteit, ongewenst gedrag, te laat komen. Noem maar op. Maar kijk ook naar jezelf en jouw handelen. Ben je laks geweest? Gaf je het goede voorbeeld? Heb je medewerkers aangesproken op hun gedrag? Enzovoorts.

Nadat je dit deel hebt gedaan ga je er eens rustig voor zitten en ga je aan ieder opgeschreven item een actie koppelen. Zodat het misschien opgelost kan worden of tenminste een volgende keer voorkomen wordt.

Dit geldt ook voor jou

Zo’n lijst is ook handig om jou als leidinggevende inzicht te geven waar je zelf actie op kunt of moet zetten. Moet je met een medewerker in gesprek? Plan het maandag meteen en nodig de betreffende medewerker uit. Heb je met iemand het gesprek aan te gaan wat je lang hebt laten lopen? ( Moet je misschien afscheid nemen van iets of iemand? Doe dit dan zoals het hoort.

Doordat jij inzicht krijgt in de acties die je moet ondernemen is het nog slechts een kwestie van uitvoeren en doen. Want je weet heel goed dat alleen inzicht nergens toe leidt. Er gebeurt pas iets als jij aan dat inzicht ook daadwerkelijk acties koppelt. Doe dat dan ook.

Dan ga je merken dat de zaken voor jou als leidinggevende en in het verlengde daarvan voor je organisatie gaan veranderen. En dat is toch wat je wilt?

Aanmelden voor mijn blogs

Ik wil ieder nieuw blog direct ontvangen

Door je hieronder aan te melden ontvang je ieder nieuw blog dat verschijnt automatisch in je inbox. Ook krijg je tips en andere informatie over jouw leiderschap. Je kunt je altijd uitschrijven(alleen dat doet nooit iemand).

Aanmelden voor mijn E-Book

Hieronder kun je mijn e-book "Roadmap naar Effectief en Ontspannen Leiderschap" aanvragen.

Contact

renerensen.nl
van Aldenburglaan 7

6994 AV De Steeg
06-20324014
rene@renerensen.nl
www.renerensen.nl


KvK: 09186096
BTW: NL001545535B58